Kategoriarkiv: Ditt och datt/This and that

I bokskogen

Gårdagskvällens lys gav inget märkvärdigt. Här är några av de som kom.

  1. D.ruficornis (Vinterekspinnare) 2. C.pudibunda (Bokspinnare) 3. S.tetralunaria (Rödbrun månmätare) 4. W.cultraria (Boksikelvinge) 5. C.ocellata (Ögonfläckad fältmätare)

Mellan 8.30 och 10.00 såg vi ett femton tal A.tau hanar (Nagelspinnare) på jakt efter honor. Tyvärr lyckades vi inte hitta någon parning.

Solen började värma, sommarkänsla. Vi åkte till Järavallen för att leta efter L.camilla (Tryfjäril). Vi hade tur och hittade en larv.

För att fira Pingstafton tog vi in på Kåseberga ställplats.

Idag, 24/5, var det Löderupsåsens tur att få ett återbesök. Där brukar finnas roliga arter. Det var lite blåsigt så det flög inte så mycket men vi såg två lite slitna S.ornata (Prydlig lövmätare). Det är kraftig lutning på åsen så det är svårt att gå där men Anders är som en bergsget :)

Jag (Ann) stannar nedanför åsen och beundrar havsutsikten.

Vi upptäckte idag att L.camilla bytt skinn och att en L.anceps (Ektandvinge), som vi tog in vid Stenhotten, hade lagt ägg.

I kväll planerar vi att beta i Hagestads naturområde. Hoppas kunna ta in en hona av M.lunaris (Grått ordensfly).

Det kom inga fjärilar till betet i Hagestad. Den 25/5 åkte vi till Åhus. Fylle gasol så nu har vi gas i ytterligare ett år. Vår tank på 11 kg räcker drygt ett år.
På kvällen hade vi tänkt tända lampan men det blåste förmycket.
Nästa dag, 26/5 åkte vi till Transval för att se om det kröp något spännande. Ingen tur där heller.
Den 27/5 styrde vi hemåt med övernattning vid Mästocka. Gick en sväng på ljungheden men inget som kröp eller flög.

Äntligen en fjärilsresa

I går, 21/5, lämnade vi hemmaön och styrde mot Skåne. Vi åkte till Skummeslövstrand för leta efter H.aulica (Gulfläckig igelkottspinnare) med magert reslutat. Dels var vädret halvbra och dessutom var miljön kraftigt förändrad. Enda livstecknet var en L.trifolii larv (Klöverspinnarlarv) .

Vi åkte vidare till Norrvikens ställplats. Regnskurar och blåst gjorde att vi avstod att tända fjärilslampan.
I dag, 22/5, åkte vi till Stenhotten en fin bokskog i närheten av Förslöv.

Vi har varit här flera gånger. Det är en bra lokal för A.tau (Nagelspinnare).

När det mörknade tände vi lampan. Detta är årets första lys. Nu är det bara att vänta och se vad som dyker upp.

Sista Ölandslyset för i år

12/9 I kväll har vi tänt lampan vid Gårdby sandhed….. igen. De senaste kvällarna vi haft fjärilslampan tänd har det inte kommit något spännande. En fördel med att lysa är att när elverket är igång så kan man dra in en förlängningssladd i husbilen och ladda alla apparater.

Larverna som Anders bankade i Degerhamn var M.procellata (Klematisfältmätare). Den fjärilen har vi men det är alltid kul att kunna fotografera hela utvecklingen.

I dag åt vi på Drottning Öda, en lunchrestaurang vi brukar passa på att besöka när vi är på Öland. De har alltid tre rätters buffé, fisk, kött och vegetariskt samt efterrätt och kaffe. Vi smakade på allt!

Nu har vi varit på Öland drygt en vecka. Vädret har varit fantastiskt. Varmt och skönt. Vi har verkligen kopplat av och bara gjort sånt vi tycker är roligt. Nu är det dags att åka hem till plikterna som hus och trädgård innebär. Det blir nog en fjärilsresa till i år men den blir till Skåne.

Sol idag också

Det var en riktigt lyckad lyskväll den 8/9 vid Gårdby. En ovanlig migrantfjäril som Anders väntat på i flera år dök upp, N.asiatica (Poppelfotsläpare). Arten verkar ha ett bra år i år.

I går, 9/9, åkte vi till Mörbylånga. Vi brukar åka dit varje gång vi är på Öland och äta på Lindas. Men i år blev det en besvikelse. Hälften av det som stod på menyn fanns inte. Vi valde nötfärsbiff med öländska grönsaker, potatis och sås. De öländska grönsakerna bestod av en halv tomat och några små potatisar. Färsbiffen var i och för sig god men det kommer nog att dröja innan vi äter där igen. Att det dessutom gick omkring en katt inne på restaurangen höjer inte omdömet.

På kvällen åkte vi till Kalkstad och tände lampan. Trots bra väder flög det dåligt. Lampan fick konkurrens av månen.

I går kväll var Claes Möllersten vid Kalkstad och satte upp en ljusfälla. Vi har träffat Claes tidigare på Öland. I morse passade jag på att ta en bild när Claes kom för att titta till sin fälla. Det är roligt på Öland för man träffar alltid trevligt fjärilsfolk där.