Kategoriarkiv: Ditt och datt/This and that

Skäms, entomologiska föreningens webansvariga!

Vi upptäckte att SEF web hade tagit alla mina bilder av entomologer (från min websida) och lagt på SEF:s egen websida. Detta utan att kontakta mig eller skriva vem som tagit bilden, bara helt enkelt gjort bilderna till sina. Ett av skälen till att jag inte vill att bilderna hamnar på andra sidor är att jag har fått tillstånd av entomologerna att lägga bilderna på min sida. Alltså inte att låta andra sidor använda bilderna. Bilderna är skyddade enligt upphovsrättslagen så det är en brottslig handling de gjorde sig skyldiga till. På SEF:s sida står klart och tydligt att deras bilder eller texter inte får användas utan skriftligt medgivande men det gäller tydligen inte när de tar bilder från andras sidor.

När jag kontaktade webansvarig fick jag till svar att de trodde jag godkänt att de fick ta bilderna???!!! Jag blev erbjuden att de kunde skriva vem som tagit bilderna , de kunde till och med lägga länk till min sida på bilderna. Jag kunde till och med få bli deras ”kändisfotograf”!!!???!!! Jag fick en ursäkt också! Jag avböjde allt sammarbete. De tog även bort mina bilder från SEF:s sida. De hoppades att jag inte tog illa vid mig av att de tagit mina bilder. Ärligt talat så är jag fly förbxxxxx!

Så gårdagens, dagens och morgondagens ris går till SEF webbansvariga!

Som avslutning på vår Blekingeresa blev det liten rundtur i Karlskrona och Asarum

Vi tittade på marinens anläggning och besökte Amiralitetskyrkan för att titta på Gubben Rosenbom. Han levde på 1700-talet och gick runt och tiggde almosor. Man kan lyfta på gubbens hatt och skänka en slant till behövande.  Utanför kyrka stod en kopia av gubben, inne i kyrkan fanns originalet. Som alltid är orginalet bäst!

Jag har mina rötter delvis i Blekinge, min morfar kommer från Asarum. Vi åkte dit för att se om vi kunde hitta någon grav som tillhörde någon gammal släkting. Tyvärr hittade vi inget jag får ta reda på mer fakta till nästa Blekingeresa.

Gubben Rosenbom, detta är kopian
Gubben Rosenbom, detta är kopian
Gubben Rosenbom, originalet
Gubben Rosenbom, originalet
Kyrkan i Asarum
Kyrkan i Asarum

Lyckad hemfärd 5-6/7

Vi åkte från Abisko den 5 juli. Vi tog vägen om Karesuando på hemvägen. Hoppades att få se en hochenwarthi. Vi hade tur, den flög rikligt! Glada vände vi bilen söderut. Varje gång vi stannade för att ta en paus tittade Anders i sina burkar om någon av kokongerna kläckts. Vid Högakustenbron var den första kokongen kläckt. Ut kom en snygg puengeleri. Vi stannade till i Matfors och blev bjudna på kaffe av Ingmar Karlsson och hans fru Rigmor. Det var ett trevligt avbrott på bilåkandet.

Vid midnatt den 6 juli var vi hemma. Idag på morgonen (7/7) satt det en mycket vacker alpinahanne i burken. Snacka om lycka!

Nu ser vi fram mot att åka till kusten några veckor. Där blir det mer sol och bad än fjärilsjakt.

 

 

 

 

 

 

Nu är snart fjällvistelsen slut för denna gången. 4/7

Inga nya fynd de senaste dagarna men Anders har fått många nya bilder på gamla fjärilar (nykläckta men finns i samlingen sedan tidigare). I söndags kom Östen Gardfjell hit. Iduna lockade även honom. På måndagskvällen bjöd vi Daniel o Östen på tacos. Trevlig kväll där smått och stort dryftades.

Igår åkte vi till Jukkasjärvi igen men inget bra flyg denna gången heller. En funebris var det mest upphetsande.

Idag har Anders och Östen tagit helikoptern upp på Nissuntjårro, hoppas på bättre lycka denna gången.

Idag var lyckan med Anders och Östen, de hittade fyra alpinakokonger varav två var parasiterade. Nykläckta norna flög på fjällheden. På vägen ner såg de kungsörn och ruvande ljungpipare. Solen strålade hela dagen, så det var två nöjda vandrare som återvände till Abisko. 

 

 

 

 

I dag 29 juni skiner solen över Abisko!

Vädret har varit lite si och så de sista dagarna. Inget regn men kallt, bara 7-8 grader.

Den 26 juni gick vi en långtur till foten av Nissuntjårro, ett av bergen som bildar Lapporten. Målet var att leta efter puengeleri. Vi hittade lämpliga stenhögar och började vända på stenarna. Under stenarna hoppades vi att hitta en larv, kokong eller fjäril. Efter några timmar hittade Anders en puppa men vi vet inte ännu om det är rätt sort.

På vägen upp träffade vi två entomologer från Tjeckien, de hade åkt 300 mil för att leta fjärilar i Abisko.

Igår åkte vi en tur till Jukkasjärvi, där flög lite av varje med betoning på lite. När vi kom tillbaka till Abisko träffade vi två tyska entomologer. De samlade inte på fjärilar utan på bladflugor. Små, små flugor. De berättade att Abisko är det ställe i hela Europa där det finns flest arter. Undrar hur man kommer på att samla på flugor? Men jag ska väl inget säga ;)

Idag har Anders tagit helikoptern upp på Nissuntjårro, hoppas hitta något spännande.

 

 

 

 

 

 

Nu är vi framme i Abisko, 24 juni

Stoppet på Alnön gav ingen skymt av mnemosyne. Vi fortsatte färden norröver. Stannade till vid en tibiale lokal, där hade vi bättre tur. Nästa stopp blev norr om Östersund där helle flög rikligt.

Det är sorgligt att färdas genom Norrlands inland. Man ser hur byar håller på att dö ut. Affärer som slagit igen och många hus som förfaller eller är till salu.

När vi kom fram till Abisko igår sken solen från en klarblå himmel. Man kan aldrig se sig mätt på vyerna här uppe.

Nu har vi installerat oss på vandrarhemmet, Davvi Dallu, där vi bott de senaste åren vi varit här uppe. Ett litet, mysigt vandrarhem.

 

 

 

 

Öland 7 augusti – 8 augusti

Vi tände lampan på Norra Öland.  Dålig flygning. Provade med både lampa och bete,  men de fjärilar som kom,  blåste iväg.

Vaknade av att solen sken,  åt  frukost och sedan drog vi iväg för att leta dagfjärilar. Hittade inget intressant. Vi bestämde oss för att åka söderöver. Planen var att lysa i Gårdbytrakten. När vi satt och väntade på att det skulle mörkna, den naturliga vägen, blev himlen svart och inom några minuter vräkte regnet ner. Ett kraftigt åskoväder låg rakt över oss. En timma senare hade det dragit förbi och vi tände lampan. Det kom massor av fjärilar bl.a en candidula. Så småningom packade vi  ihop p.g.a. kyla och dimma, fällde bilstolarna och somnade.

Öland 6 – 7 augusti

Efter att ha varit på Malmön nästan hela juli var det dags för en Ölandsresa. Vi kom hit igår den 6 aug. och  satte upp duken i trakten av Arontorp. Bra flygning,  många binaria både honor och hannar. Klockan 1 började regnet,  så snabbt in med allt i bilen. Vi fällde bilsätena och sov till kl. 8 på morgonen. Regnet har öst ner hela dagen,  så vi har varit på Fjärilsmuseet och fikat. Vi har hyrt en stuga,  så i natt får man sova i en säng! Hoppas att det blir uppehåll så vi kan tända lampan i kväll.

På fjärilsjakt

Efter Abisko resan var vi en tur till Malmön, inget nytt i fjärilsväg där. Därefter var vi en vecka i Uppsala och passade barnbarn, på vår lediga kväll åkte vi en sväng till Skutskär för att titta efter vampyrfjärilen, trots dimma och småregn hade vi tur, hittade ett fint ex.

Nu är vi i Skåne, sydöstra hörnet och hoppas att något spännande ska dyka upp på lakanet. Man träffar många trevliga personer när man är ute och lyser. För en stund sedan stannade det en bil med en jättetrevlig kille och en tjej, de blev intresserade av vad vi höll på med, så de stannade en stund och tittade på fjärilarna. Efter en liten stund kom ytterligare en bil och vem var det som kom om inte Benny Henriksson, Benny får nog snart räknas som allmän :). Det flyger rikligt med fjärilar så det kan bli en spännande natt.