I går, 7/6, åkte vi till Vånsjöåsen. Ett naturreservat i närheten av Enköping. Vädret var bra, varmt och skönt. Det kom en fasan och hälsade på.
Så här års går ju solen ner så sent och upp tidigt så det blev bara chans att ha lampan tänd mellan 23.30 och 02.00. Det flög en del men inget spännande.
I dag, 8/6, körde vi till Skutskär och ut i obygden. Hoppades få se en H. pluviaria (Spetsvingemätare) men vi var en, två veckor försent ute. Nu står vi vid Dalälven och tittar på ömsom regn ömsom sol. Imorgon blir det Uppsala.
Mellan 8.30 och 10.00 såg vi ett femton tal A.tau hanar (Nagelspinnare) på jakt efter honor. Tyvärr lyckades vi inte hitta någon parning.
Solen började värma, sommarkänsla. Vi åkte till Järavallen för att leta efter L.camilla (Tryfjäril). Vi hade tur och hittade en larv.
För att fira Pingstafton tog vi in på Kåseberga ställplats.
Idag, 24/5, var det Löderupsåsens tur att få ett återbesök. Där brukar finnas roliga arter. Det var lite blåsigt så det flög inte så mycket men vi såg två lite slitna S.ornata (Prydlig lövmätare). Det är kraftig lutning på åsen så det är svårt att gå där men Anders är som en bergsget :)
Jag (Ann) stannar nedanför åsen och beundrar havsutsikten.
Vi upptäckte idag att L.camilla bytt skinn och att en L.anceps (Ektandvinge), som vi tog in vid Stenhotten, hade lagt ägg.
I kväll planerar vi att beta i Hagestads naturområde. Hoppas kunna ta in en hona av M.lunaris (Grått ordensfly).
Det kom inga fjärilar till betet i Hagestad. Den 25/5 åkte vi till Åhus. Fylle gasol så nu har vi gas i ytterligare ett år. Vår tank på 11 kg räcker drygt ett år. På kvällen hade vi tänkt tända lampan men det blåste förmycket. Nästa dag, 26/5 åkte vi till Transval för att se om det kröp något spännande. Ingen tur där heller. Den 27/5 styrde vi hemåt med övernattning vid Mästocka. Gick en sväng på ljungheden men inget som kröp eller flög.
I går, 21/5, lämnade vi hemmaön och styrde mot Skåne. Vi åkte till Skummeslövstrand för leta efter H.aulica (Gulfläckig igelkottspinnare) med magert reslutat. Dels var vädret halvbra och dessutom var miljön kraftigt förändrad. Enda livstecknet var en L.trifolii larv (Klöverspinnarlarv) .
Vi åkte vidare till Norrvikens ställplats. Regnskurar och blåst gjorde att vi avstod att tända fjärilslampan. I dag, 22/5, åkte vi till Stenhotten en fin bokskog i närheten av Förslöv.
Vi har varit här flera gånger. Det är en bra lokal för A.tau (Nagelspinnare).
När det mörknade tände vi lampan. Detta är årets första lys. Nu är det bara att vänta och se vad som dyker upp.
Nu är bilen inlämnad för vinterförvaring. Vi längtar redan till nästa års säsong. I år blev det fyra nya fjärilsarter, ganska hyfsat. Vi hörs och syns nästa år!
12/9 I kväll har vi tänt lampan vid Gårdby sandhed….. igen. De senaste kvällarna vi haft fjärilslampan tänd har det inte kommit något spännande. En fördel med att lysa är att när elverket är igång så kan man dra in en förlängningssladd i husbilen och ladda alla apparater.
Larverna som Anders bankade i Degerhamn var M.procellata (Klematisfältmätare). Den fjärilen har vi men det är alltid kul att kunna fotografera hela utvecklingen.
I dag åt vi på Drottning Öda, en lunchrestaurang vi brukar passa på att besöka när vi är på Öland. De har alltid tre rätters buffé, fisk, kött och vegetariskt samt efterrätt och kaffe. Vi smakade på allt!
Nu har vi varit på Öland drygt en vecka. Vädret har varit fantastiskt. Varmt och skönt. Vi har verkligen kopplat av och bara gjort sånt vi tycker är roligt. Nu är det dags att åka hem till plikterna som hus och trädgård innebär. Det blir nog en fjärilsresa till i år men den blir till Skåne.
Det var en riktigt lyckad lyskväll den 8/9 vid Gårdby. En ovanlig migrantfjäril som Anders väntat på i flera år dök upp, N.asiatica (Poppelfotsläpare). Arten verkar ha ett bra år i år.
I går, 9/9, åkte vi till Mörbylånga. Vi brukar åka dit varje gång vi är på Öland och äta på Lindas. Men i år blev det en besvikelse. Hälften av det som stod på menyn fanns inte. Vi valde nötfärsbiff med öländska grönsaker, potatis och sås. De öländska grönsakerna bestod av en halv tomat och några små potatisar. Färsbiffen var i och för sig god men det kommer nog att dröja innan vi äter där igen. Att det dessutom gick omkring en katt inne på restaurangen höjer inte omdömet.
På kvällen åkte vi till Kalkstad och tände lampan. Trots bra väder flög det dåligt. Lampan fick konkurrens av månen.
I går kväll var Claes Möllersten vid Kalkstad och satte upp en ljusfälla. Vi har träffat Claes tidigare på Öland. I morse passade jag på att ta en bild när Claes kom för att titta till sin fälla. Det är roligt på Öland för man träffar alltid trevligt fjärilsfolk där.
Det kom inget spännande till lampan i Gårdby den 5/9.
6 /9. Vi har varit ute på vägarna några dagar nu så det var dags att åka till Grönhögens ställplats och tömma, fylla och ladda allt i bilen. Det var en fantastisk himmel när solen gick ner i väster. Nästan lite spöklik.
När man tittade åt öster var det mjuka rosa moln.
I alla år vi haft husbilen har vi åkt till Grönhögens ställplats. Där är alltid ordning och välstädat. Allt tack vare Peter. Vi har haft många trevliga samtal med Peter genom åren. Han är alltid pratglad. Men nu ska han gå i pension. Detta är hans sista säsong. Det är bara att hoppas att det kommer en bra efterträdare. Det blir nog svårt att ersätta Peter. När jag frågade om jag fick ta en bild så ville han att hans snygga bil skulle vara med på bilden. Så här är Peter med sin Cheva från 1977.
Den 7/9 åkte vi till Degerhamn för banka larver (man slår med en håv på buskarna och hoppas att larverna trillar i håven) på Skogsklematis. Anders hittade två larver som ska undersökas närmare. Det kan vara något bra eller inte. Det är en fin stig som kantas av Skogsklematis.
Bergsstigen i Degerhamn
Som alla andra ville vi se blodmånen. I väntan på den såg vi en fin solnedgång.
Äntligen kom så blodmånen upp men vi har sett snyggare blodmånar tidigare gånger den visat sig.
Idag, 8/9, var vi och bankade larver i Degerhamn igen. Anders fick ytterligare två larver som kan vara spännande. Det blev en promenad på piren i Beijershamn idag igen. Det är så varmt och skönt. Nu har vi tänt lampan på Gårdby sandhed. Här var det också spännande moln vid solnedgången.
Nu är det bara att vänta och hoppas att någon raritet hittar vår lampa. Det är 17 grader och vindstilla så fjärilarna har ingen ursäkt för att inte flyga.
Idag, 5/9, tog vi ännu en tur till Beijershamn. Vi gick längs piren där vi tidigare år sett larver av S,albovenosa(Lansettvinge)– Efter en stund såg vi larver krypa i gräset.
Vad är det Anders hittar?En larv av S.albovenosa (Lansettvinge)
På eftermiddagen åkte vi till Gårdby sandhed. Där träffade vi Bengt Wendel. Bengt var också på fjärilsjakt. Vi har träffat Bengt tidigare i fjärilsmarkerna i Abisko och Skåne. Alltid lika roligt att träffa fjärilsfolk.
I kväll har vi tänt lampan här på Gårdby sandhed. Korna var nyfikna när Anders gjorde i ordning fjärilslakanet.
Efter några härliga dagar i Uppsala, där vi träffade den yngre generationen i familjen är vi nu på Öland. När vi kom hit igår, den 3/9, var det varmt och skönt. Det blev en pizza i Skogsby och sedan tände vi lampan i Kalkstad.
Det flög riktigt bra. Ett efterlängtat fynd blevA. centrago (Tvärbandat gulvingsfly), en för Sverige relativt ny art.
Idag, 4/9, var vi och tittade på vindsurfare i Beijershamn, det är lite av ett vindsurfingsmecka.
Torkning av våtdräckter och segel
Ikväll är vi vid Litorinavallen och hoppas få se A.convolvuli (Åkervindesvärmare) men det är nog lite tidigt på säsongen. Vi fick se en fin solnedgång.
Den 2 augusti tände vi lampan i närheten av Fågelsjö i Dalarna. Det hade regnat på eftermiddagen så det kom dimma vid midnatt. Det kom inget spännande till lampan.
Lite ovanligt att lysa i öppna marker
Den 3 augusti tog vi in på en ställplats vid Born/Orsa. Dagen efter åkte vi till Brödlösberget i Boda. Varje kväll kom det regn så inget fjärilsletande. På dagarna har det varit hyfsat väder. Det var gott om makaonlarver. De gör sig alltid bra på bild.
P.machaon (Makaonlarv)
I husbilen är det handdisk som gäller. Jag diskar och Anders torkar,
Det är mycket gräsklippning på gång i Dalarna. Två gånger har vi hamnat bakom dessa. Tre stora klippmaskiner på rad, inte lätt att komma förbi.
Nu, 6/8, är vi vid Styggforsen. Vi hoppas att det ska hålla upp så att vi kan lysa ikväll.