Förra året när vi var i Abisko bodde det en kille från Tyskland på samma vandrarhem som vi. Vi funderade på vad han pysslade med. Varje dag gick han iväg med en liten väska, var borta hela dagen och ibland även på kvällen. Jag hade en idé om att han var författare eller konstnär. Att han var ute på fjället för att få inspiration. Idag när vi anlände till vandrarhemmet kom samma kille och parkerade intill oss. Eftersom vandrarhemmet inte öppnade förrän 16.00 och klockan bara var 15.30 så började vi prata med den tyske killen. Nu fick vi reda på vad hans hobby var. Han samlade på bilder av tåg. Den tyske killen var i Abisko för 15 gången. Han ville ta bilder av de gamla loken som går på malmbanan. Inom en snar framtid kommer de gamla loken att ersättas med nya lok. Han samlade på lok från två länder, Sverige och Grekland. Malmtågen som går mellan Kiruna och Narvik var ett av favoritmotiven.
Kategoriarkiv: Ditt och datt/This and that
Idag den 7 juli har vi nått Jukkasjärvi.
Jukkasjärvi är en av de bästa fjärilslokalerna i trakten. Det brukar vara massor av mygg och knott här men ikväll är det riktigt bra. Det är även en bra fjärilskväll för t.ex olika flyn. I Jukkasjärvi är man aldrig ensam, ikväll är det en samlare från Tyskland och två från Finland här.
När man tillbringar så mycket tid på vägarna som vi gör, finns det saker man funderar på. T.ex. varför finns det inte lättöl att köpa på bensinmackar? Däremot finns det alltid 3,5% öl! Jag undrar också varför inte motorcyklister kan hålla hastigheten utan måste köra om hela tiden. De bara dyker upp i backspegeln och vips ser man dem försvinna i fjärran.
När man färdas genom Sverige ser man många blomsterängar och annat fint, här är några bilder från vår resa.
Nu är vi hemma igen
Resan söderut gav två nya arter, ev. tre, en är lite osäker måste kollas upp. Jag fick tid hos tandläkare (ibland ska man ha tur) så nu är min tand hel igen :)
A rainy day made for shopping
Today we went to Narvik in Norway. Wanted to go shopping. In the evening we were invited to dinner with Nick and Pen.
Födelsedagsfirande på Fyrudden och fjärilsjakt i Småland/Öland 21- 24 maj
På torsdagen åkte vi till Fyrudden på kalas. Tack Staffan och Yvonne för en jättekul fest! På fredagen åkte vi till Grytsjön i Småland. Det flög inte så mycket men Anders blev glad för en anachoreta. När vi släckte lampan vid 2.30-tiden bestämde vi oss för att åka till Öland. Fyra på morgonen låg vi nerbäddade i bilen på Öland, sov gott till 10. Åkte runt på Öland under dagen. Vid Tävelsrum träffade vi Janis som gick runt och plåtade fjärilar. Vi stod länge och pratade om fjärilar och fotografering och annat ditt och datt. Ikväll ska vi lysa vid Hildeborg, Janis ska komma dit, alltid kul att träffa trevligt fjärilsfolk. Lyset gav inte mycket förutom tjogvis med Ollonborrar. Vi styrde bilen mot Möckelmossen där vi sov över. Nu är vi hemma igen efter en kul helg.
Fjärilsjakt och födelsedagsfirande i Uppsala 1 – 3 maj
På fredagen åkte vi till Tidö för att lysa. Tyvärr hade naturskyddsområdet utökats så det var bara att leta upp någon annan plats att lysa på. Vi hamnade så småningom i Örsundsbro, där vi tände lampan. Det flög ganska rikligt med fjärilar. Det var gott om bl.a ilicifolia. Vi sov över i bilen och på lördag morgon åkte vi de 2 milen till Uppsala för att fira Melvin. Eftersom det var sommarväder bestämdes att kalaset skulle hållas utomhus i ett naturområde, Håga, i utkanten av Uppsala. Vi fikade, spelade fotboll och kastade frisbee……. men plötsligt hände det något…..! Ett amatörteatersällskap övade inför den stora premiären nästa fredag. Plötsligt hamnade vi mitt på scenen. Skådespelet handlade om asagudar, så det var en någon bisarr upplevelse att höra fraser som -”Det är bara mina vargar som ylar” -”Oden ska hängas”. Vissa av oss påverkades mer än andra.
Thomas, Niklas och Sarah började agera på egen hand. Festen fortsatte när vi kom hem till Åsa och Thomas. Vi hade alla fått oss många skratt och en alldeles ovanlig upplevelse.
Påskfirande på Malmön/Easter at the island
Den årliga vårlunchen i Göteborg/The annual spring lunch
Elisabeth, Birgitta, Helené och jag träffades när vi hamnade i samma klass 1966. Numera träffas vi två gånger per år, vår och höst. På höstträffen är även männen med.
Snart är det vår
Solen skiner och snön smälter, jag har ledig dag och Sarah kommer hem imorgon :)
Dags för den årliga NBS middagen
För 34 året i följd bjöds det på pizza och Britta tårta. Har försökt ändra meny men blev totalt nedröstad.


































