Kategoriarkiv: Sverige/Sweden

Nu är snart fjällvistelsen slut för denna gången. 4/7

Inga nya fynd de senaste dagarna men Anders har fått många nya bilder på gamla fjärilar (nykläckta men finns i samlingen sedan tidigare). I söndags kom Östen Gardfjell hit. Iduna lockade även honom. På måndagskvällen bjöd vi Daniel o Östen på tacos. Trevlig kväll där smått och stort dryftades.

Igår åkte vi till Jukkasjärvi igen men inget bra flyg denna gången heller. En funebris var det mest upphetsande.

Idag har Anders och Östen tagit helikoptern upp på Nissuntjårro, hoppas på bättre lycka denna gången.

Idag var lyckan med Anders och Östen, de hittade fyra alpinakokonger varav två var parasiterade. Nykläckta norna flög på fjällheden. På vägen ner såg de kungsörn och ruvande ljungpipare. Solen strålade hela dagen, så det var två nöjda vandrare som återvände till Abisko. 

 

 

 

 

I dag 29 juni skiner solen över Abisko!

Vädret har varit lite si och så de sista dagarna. Inget regn men kallt, bara 7-8 grader.

Den 26 juni gick vi en långtur till foten av Nissuntjårro, ett av bergen som bildar Lapporten. Målet var att leta efter puengeleri. Vi hittade lämpliga stenhögar och började vända på stenarna. Under stenarna hoppades vi att hitta en larv, kokong eller fjäril. Efter några timmar hittade Anders en puppa men vi vet inte ännu om det är rätt sort.

På vägen upp träffade vi två entomologer från Tjeckien, de hade åkt 300 mil för att leta fjärilar i Abisko.

Igår åkte vi en tur till Jukkasjärvi, där flög lite av varje med betoning på lite. När vi kom tillbaka till Abisko träffade vi två tyska entomologer. De samlade inte på fjärilar utan på bladflugor. Små, små flugor. De berättade att Abisko är det ställe i hela Europa där det finns flest arter. Undrar hur man kommer på att samla på flugor? Men jag ska väl inget säga ;)

Idag har Anders tagit helikoptern upp på Nissuntjårro, hoppas hitta något spännande.

 

 

 

 

 

 

Nu är vi framme i Abisko, 24 juni

Stoppet på Alnön gav ingen skymt av mnemosyne. Vi fortsatte färden norröver. Stannade till vid en tibiale lokal, där hade vi bättre tur. Nästa stopp blev norr om Östersund där helle flög rikligt.

Det är sorgligt att färdas genom Norrlands inland. Man ser hur byar håller på att dö ut. Affärer som slagit igen och många hus som förfaller eller är till salu.

När vi kom fram till Abisko igår sken solen från en klarblå himmel. Man kan aldrig se sig mätt på vyerna här uppe.

Nu har vi installerat oss på vandrarhemmet, Davvi Dallu, där vi bott de senaste åren vi varit här uppe. Ett litet, mysigt vandrarhem.

 

 

 

 

På resande fot igen

Förra helgen var vi i Tönnersa. Turen var med oss, vi fick vad vi ville, nykläckta, frächa oxalina.

Eftersom väderprognosen verkade bra för Ystadtrakten, bokade vi vandrarhem och nu är vi här. Igår kväll blåste det förmycket för att sätta upp duken vid Kabusa så det fick bli Sandhammarenområdet. 15 grader och lätt regn, perfekt lysväder. Det kom två Hoplodrina ambigua, så turen är med oss denna helgen också.

Igår tände vi lampan i Kåseberga. Det kom några Hoplodrina ambigua. Vi betade också. För er som inte vet vad betesfångst är kan jag inviga er i denna ädla konst. Vi blandar en brygd av mosade fikon, rött vin och socker. Det finns många olika skolor för vad brygden ska innehålla. Det är en fördel om betet får stå några veckor och jäsa till sig. Sedan penslar man brygden på trädstammar. Fjärilarna är inte sena att testa. Ofta sitter fjärilarna där hela natten och gottar sig. Igår hade vi tur med betet, även där fick vi Hoplodrina ambigua. Vi fick även två Mythimna lalbum. Ambiguan och l-album är båda ganska nya för Sverige, de invandrade för bara några år sedan.

Två regniga dagar i Abisko

Vädret har varit riktigt uselt de två sista dagarna. I måndags såg vi på väderkartan att vädret var bättre i Jukkasjärvi. På kvällen åkte vi iväg. Jukkasjärvi ligger bara 12 mil från Abisko men där var det 18 grader och inget regn. Vi gjorde ett besök i Jukkasjärvis kyrka. Där finns en berömd altartavla av Bror Hjort.

Man är sällan ensam i Jukkasjärvis skogar, det kom tre entomologer från Uppsala. De tre grabbarna, Stefan, Björn och Niklas har vi träffat tidigare. Sverige är inte så stort när det gäller att hitta entomologer. Det var många flyn på vingarna, så Anders håvade in en del rara. Vid tre-tiden på morgonen vände vi hemåt. När vi närmade oss Abisko såg vi en otroligt vacker regnbåge.

En solig dag

Igår var en innedag, regn och dimma. Idag har det varit soligt hela dagen. Idag var målet att ta oss till Kratersjön på för oss nya vägar. Vi startade i Tornehamn och första stoppet var på Rallarkyrkogården. När järnvägen Kiruna – Narvik byggdes i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet var det många rallare som omkom. När vi fortsatte vår vandring missade vi stigen vi skulle in på. Vi gick några kilometer innan vi insåg att vi var på fel stig. Det var bara att vända och leka stigfinnare. Vi hittade stigen. Den gick brant uppför fjället men efter några timmars kämpande var vi framme. Det flög många fjärilar där så vandringen var mödan värd. Nerför fjället gick det undan och efter en timma var vi nere.

Idag den 7 juli har vi nått Jukkasjärvi.

Jukkasjärvi är en av de bästa fjärilslokalerna i trakten. Det brukar vara massor av mygg och knott här men ikväll är det riktigt bra. Det är även en bra fjärilskväll för t.ex olika flyn. I Jukkasjärvi är man aldrig ensam, ikväll är det en samlare från Tyskland och två från Finland här.

När man tillbringar så mycket tid på vägarna som vi gör, finns det saker man funderar på. T.ex. varför finns det inte lättöl att köpa på bensinmackar? Däremot finns det alltid 3,5% öl! Jag undrar också varför inte motorcyklister kan hålla hastigheten utan måste köra om hela tiden. De bara dyker upp i backspegeln och vips ser man dem försvinna i fjärran.

När man färdas genom Sverige ser man många blomsterängar och annat fint, här är några bilder från vår resa.