Värmland vann över Dalarna denna gången.

Den 9 juli åkte vi till Gultberget i Torsby kommun. Där hamnade äggläggande P.macularia (Pantermätare) på bild.

Äggläggande P.macularia (Pantermätare)
Äggläggande P.macularia (Pantermätare)

På kvällen lyste vi där, resans bästa lys. B.la. togs ett ex. av N.karelica (Kareltrågspinnare). Dagen därpå åkte vi till Stöllet för att leta efter X.collina. Det blev ett halvbra lys. Collinan dök inte upp men det var väldigt gott om svidknott! Efter att ha gjort Sunne drog vi oss sakta hemåt. Pizza i Bengtsfors och övernattning i Ed. Nu är vi hemma och ska leka med barnbarnen ett par veckor innan vi drar ut igen.

Larv av L.juvernica (Ängsvitvinge)
Larv av L.juvernica (Ängsvitvinge)

 

Fint väder men dåligt med fjärilar!

Det blev inget roligt på lakanet i Styggforsen.  Den 4 juli träffade vi dotter Sarah med familj och kompisar. De är på semester i Dalarna. Tillsammans med dem besökte vi Naturum i Siljansnäs. Roligt ställe för både barn och vuxna. Efter träff med barn och barnbarn åkte vi  neråt till Nås. Lite kyligt så ingen lampa tändes. Dagen efter fick Fänforsen ett besök, det finns många vackra ställen i vårt land. Eftersom det är dåligt med fjärilar så får vi hitta på andra saker att titta på. Vi har besökt Rottneros park och Mårbacka. Fina ställen med spännande folk som bott där. I går den 7 juli åkte vi till Rännberget i nordvästra Värmland. Betade utmed en stig men inget spännande där heller. När vi vaknade i morse så regnade det. Vi bestämde oss för att det var läge att ta in på en camping. Bra att få chans att ladda alla prylar, ha bra täckning för dator och mobiler. Att vi dessutom hittade en jättefin camping, Camping45, med mycket trevliga välkomnande värdar är ju ett extra plus. Får bli ett bildgalleri från de senaste dagarna.

 

 

 

Vi är kvar vid Styggforsen

Nu har vi varit vid Styggforsen några dagar. I kväll ska vi tända lampan för fjärde kvällen i rad. Det är inte lång stund det är mörkt, så lampan är tänd mellan midnatt och två – halv tre. Den andra kvällen  flög en del fjärilar men inget spännande. Bara vanliga arter. I går var det kyligare och bara några få fjärilar vid lampan.

Parkeringen vid Styggforsen
Parkeringen vid Styggforsen

På dagarna åker vi runt i omgivningarna och letar efter fjärilar och annat som kan vara sevärt. I går besökte vi Gammelstan i närheten av Furudal. Gammelstan  består av två gårdar, Nissnissgården och Finngården. De är från 1600-talet.

Tillbaka i Boda såg vi bl.a. en äggläggande hona av Leptidea juvernica (Ängsvitvinge). Det flög ganska gott om dagfjärilar i solen.

Hona av Leptidea juverinca (Ängsvitvinge)
Hona av Leptidea juverinca (Ängsvitvinge)                                                                                                                                                                                                                                           

 

Ägg av Leptidea juvernica (Ängsvitvinge) på Gulvial
Ägg av Leptidea juvernica (Ängsvitvinge) på Gulvial