Avslut på denna Ölandsresan

På tisdagen den 15 aug. slaghåvade Anders på några olika ställen. Han fick bl.a. två artemisiaelarver (Malörtskapuschongfly) och ett antal absinthiilarver (Absintkapuschongfly). Vi åkte även en sväng till Mörbylånga. Där finns bra loppis. På kvällen provade vi att lysa i Kalkstad. Klent resultat.

Slaghåvning på gång
Slaghåvning på gång

På onsdag var vi på Haga Parks camping. Ibland är det skönt att få tillgång till lite extra faciliteter. Solen sken när vi vaknade på torsdagen så det blev slaghåvning vid Littorinavallen/St. Frö. Två fina fraudatrixlarver (Gråbokapuschongfly) hamnade i håven.

Det är triatlontävling i Kalmar och Öland denna helgen så vi valde att lämna ön på torsdag medan det fortfarande gick att komma över bron. Många vägar stängs av pga. tävlingen. Vi körde till Skövde, vår gamla hemstad. På fredag den 18 aug. träffade vi f.d. arbetskamrater. Alltid roligt att ses.

Nu är vi hemma på Malmön igen efter en rolig och spännande tripp till Gotland och Öland. Så nu ska vi ta hand om hus och trädgård innan nästa resa.

 

Soliga dagar på Öland.

Efter en slappardag på Ottenby camping var vi redo för nya utmaningar. Vi åkte till Ottenby fågelstation. Det var gott om Vitkindade gäss och vi såg även flera havsörnar.

På fredag 11 aug. tände vi lampan vid Grönhögens kalkbrott. Vi hängde även ut två fällor. Klent resultat, både vad gäller lys och fällor.

12 aug. Så här års är det Loppis i vart och vartannat hus. Vi brukar stanna till och se om det finns något användbart att köpa. Anders köper böcker och jag köper prylar :) På kvällen slog vi läger vid Möckelmossen. Tyvärr var det för blåsigt för att tända lampan.

Loppis i Färjestaden
Loppis i Färjestaden

Den 13 aug. var vi i Naturbokhandeln i Stenåsa. Anders konstaterade att vår tubkikare duger. Och sedan den årliga kollen av larver till C.lychnitis (Grenkungsljuskapuschongfly) På kvällen åkte vi till Ismantorp. Stilla och fint så lampan tändes. Det flög en hel del fjärilar. Äntligen! Det kom bl.a. L.quadra (Kungslavspinnare) och C.promissa (Ekordensfly).

I dag har vi promenerat på Möckelmossen. Det är väldigt torrt på Alvaret. Häftigaste upplevelsen blev en hona av C.croceus (Rödgul höfjäril). Tyvärr fick vi ingen bild.

Vi har lagt märke till att vår typ av husbil (Plåtis) är väldigt populär. Mycket på grund av att den är liten och smidig i både stad och skog. Ändå rymmer den allt man behöver, sängar, kyl, spis, toa och dusch  Idag stod vi fyra stycken Plåtisar på rastplatsen.

 

Fjärilarna lyser med sin frånvaro. Men solen är närvarande.

Efter att besökt massor med raukar på Fårö åkte vi till Ekevikens camping. Det var som att komma tillbaka till 60-talet :) Man fick stå ute och diska och duschar och toaletter var gamla och slitna. De tog inte kort eller swish, bara kontanter men visste att ta bra betalt. Ingen camping vi vill rekommendera.

Efter två dagar på Fårö åkte till Gotland igen. Vi besökte Furildens stenbrott för att se om det flög några P.daplidice (Grönfläckig kålfjäril). Vi hade tur. Det flög flera ex. både honor och hannar. Vi såg även en larv av  arten. Vi provade att lysa på kvällen men inga spännande arter.

Vi hade turen att se vacker partiell månförmörkelse.

Partiell månförmörkelse
Partiell månförmörkelse

På tisdag den 8 aug. åkte vi till Visby. Det var medeltidsvecka där. Vi var helt fel klädda. Visby är en vacker stad att promenera runt i. Många smala gränder och gamla byggnader.

Efter lite god mat i Visby körde vi söderut mot Hoburgen. Även om vi tittat på massor av raukar så tröttnar man inte. Det finns ständigt nya spännande former att upptäcka.

På Gotland är väderkvarnarna byggda av sten och har en annan, lite lägre, rundare form än vad väderkvarnarna på t.ex. Öland brukar ha.

Gotländsk väderkvarn
Gotländsk väderkvarn

I morse 10/8, lämnade vi Gotland. Solen lyste och det var varmt och skönt så vi fortsatte vårt öluffande och är nu på Öland.

 

 

 

Gotland är vackert och blåsigt

Det är väldigt blåsigt på Gotland så dagarna ägnas åt annat än fjärilar. Bunge vandrarhem där Entomologmötet var är ett mycket trevligt ställe med vänlig och tillmötesgående personal. Maten var jättegod och riklig. Vi träffade många trevliga entomologer att umgås med. Arrangörerna (Gotlands entomologiska förening) av själva mötet var det väl lite si och så med. Men eftersom vi är vuxna så skötte vi oss själva.

I går besökte Anders och jag Bungemuseet. Det består av tre gårdar som flyttats dit från olika ställen på Gotland. En gård från 1600-talet, en från 1700-talet och en från 1800-talet. De var inredda med allt som hör till en gård. Bilderna nedan är från de tre köken. Jag tror inte att det var de fattigaste som bott i husen.

Det gällde att ducka när vi gick på vägen.

Ducka!
Ducka!

Idag avslutades mötet. Vi körde till Fårö. Mulen morgon men vid 12-tiden tittade solen fram. Först körde vi till Ekesviken. En fin sandstrand. Nej! Vi badade inte! Vi tittade på raukar och alla dess spännande formationer.

 

Gotland

På kvällen den 3 augusti tog vi färjan till Gotland. Entomologerna har sitt årsmöte där 4 – 6 augusti. Alltid kul att träffa andra fjärilssamlare.

Lång kö till Gotlandsfärjan
Lång kö till Gotlandsfärjan

När vi anlände Gotland halv ett på natten var det varmt och lite regnigt men det flög mänger av fjärilar i ljuset från billyktorna. Det verkar lovande efter den magra fjärilssommaren hittills.

Vi hittade en bra rastplats i Rute nära Fårösund där vi stannade för övernattning. På morgonen den 3 aug. vaknade vi av solsken. Vi tog en promenad i omgivningarna. Det flög massor av fjärilar vid vägkanten. Här på Gotland låter man vägrenarna blomma och klipper inte ner all växtlighet som man gör på många ställen runt om i Sverige.

Jag gillar att fota fina dörrar. Denna sitter på kyrkan i Rute och är från 1600-talet.

Vacker kyrkport från 1600-talet i Rute kyrka
Vacker kyrkport från 1600-talet i Rute kyrka

Nu har vi parkerat utanför vandrarhemmet i Bunge. Vår närmaste granne är ett gammalt flygplan. Det som nu är vandrarhem var tidigare flyglottaskola. Flygfältet användes även av flygvapnets propellerflygplan.

Vår granne på vandrarhemmet i Bunge
Vår granne på vandrarhemmet i Bunge

Bunge vandrarhem är platsen för årets Entomologmöte. Vi är ett 60-tal deltagare här.