Ömsom sol ömsom regn

Vi tände lampan i Konga. I brist på ”rariteter” fick vi hålla till godo med lite vanliga arter. De är ju också vackra!

I går (11/8) åkte vi till Löderups strandbad. Stormen inbjöd inte till bad.

Stormigt hav i Löderup
Stormigt hav i Löderup

Vi valde att parkera oss i Kåseberga. Där det finns en bra ställplats. Det finns alltid något roligt att titta på som t.ex. husvagn på flaket eller äldre man som åkte runt på ställplatsen på en segway.

Husvagn på flaket
Husvagn på flaket
Man på segway
Man på segway

I dag (12/8) handlade vi på fiskrökeriet i Kåseberga så i kväll blir det fest.

Fiskrökeriet i Kåseberga
Fiskrökeriet i Kåseberga

Tur söderut

I går, 9/8, lämnade vi Malmön, vår hemmahamn.

Färjan mellan Malmön och fastlandet
Färjan mellan Malmön och fastlandet

Denna gången styrde vi söderut i Sverige. Planen var att vi skulle tända lampan i Mölle/Kullen. Vi hoppades att få se Cryphia muralis (murlavfly). När vi kom till Kullens naturreservat möttes vi av skyltar att det var förbjudet för husbilar att vistas i området  mellan kl. 22.00 – 06.00. Det blev en snabbtitt innan vi tog in på en camping i Mölle.

Kullens naturreservat
Kullens naturreservat

Tur i oturen drog ett rejält åskväder in vid midnatt. Hade vi kunnat tända lampan så hade vi ändå fått plocka ihop. Nästa år tar vi vanliga bilen och åker till Kullen :)

I dag besökte vi Krapperups slott. Vackert område med fina trädgårdar och café men gofika.

Krapperups slott
Krapperups slott
Fika är aldrig fel
Fika är aldrig fel

I kväll är vi i Konga trakten. Om vinden avtar så tänder vi lampan.