Avslutning på detta års fjälltur

Den 13/7 lämnade vi Björkliden och vandrarhemmet Davvi Dallu, där vi har en jättebra ställplats. Vi har tillgång till el, kök, toalett och dusch.

Davvi Dallu
Davvi Dallu

Fällorna vi hade lite här och var bl.a. i Jukkasjärvi gav inget spännande. Däremot såg vi ett kul fordon där de fällde upp ett tält på taket. Två vuxna och tre barn fick plats.

Tält på tak
Tält på tak

På vägen från Björkliden åkte vi till Nikkaluokta för att se Kebnekaise i verkligheten. Hade ingen tanke på att gå upp på berget :)

Kebnekaise
Kebnekaise

Vi sov på en rastplats i Nikkaluokta. Sedan åkte vi vidare till Vilhelmina, där vi stannade över natten. Idag den 15/7 har vi hunnit till Noppikoski. söder om Sveg. Det är varmt och soligt som det är i övriga landet. På vägen har vi gott om E.ligea (skogsgräsfjäril)

Rapport från Björkliden

Lapporten
Lapporten

De första dagarna var det ostadigt väder så det blev inte så mycket fjärilsletande. Den 7/7 blev det en tur till Jukkasjärvi. Bl. a flög borealis (nordiskt jordfly),skraelingia (lappfjällfly) och tecta (rödbrunt fjällfly). I Abisko/Björkliden har vi träffat många samlare men få fjärilar. Under de senaste dagarna har det varit soligt och varmt. Anders och Kalevi (fjärilskompis från Finland) gick upp på Njullas sluttningar för att  leta efter lorezi (norskt fjällfly), resultat noll. 10 juli blev det en tur till Trollsjön.

Dalen mot Trollsjön
Dalen mot Trollsjön

Vi såg några leucocycla (dovrefjällfly) men lyckades inte fånga några. Benny Henriksson tipsade om en lokal utmed E10 där vi tog nobiliaria (blågrå fältmätare), den flög rikligt. Dessutom hittade Anders en flavicinctata (gulpudrad fältmätare).

Lite spännarjobb blir det
Lite spännarjobb blir det
E.nobiliaria
E.nobiliaria

I morgon fredag (13/7) hämtar vi in några feromonfällor, som är utspridda i fjällvärlden. Sedan fortsätter vi till Kebnekaise. Återkommer med mer rapport från fjärilsfronten.