Tre dagar i Klagshamn

18/7. Vi hade tänkt tända lampan igår men efter tre lysnätter blev det slapparkväll i stället.

I dag har vi letat efter A.iris (sälgskimmerfjäril) utan resultat.

Däremot hittade vi Öresundsbron.

Öresundsbron

Vi åkte en tur till Höllviken och Bunkeflostrand.

I dag blev det mat på lokal. Pizza för Anders och pasta för mig.

I bland är det skönt att skippa matlagningen

Vi hade tänkt lysa på kvällen men det blåste för mycket.

Den 19/7 såg vi A.iris (sälgskimmerfjäril) men den flög uppe i trädkronorna så det blev ingen bild.

Mat blev det. Det var typiskt salladsväder i värmen.

Tonfisksallad

På kvällen var det stilla och varmt så vi tänkte lysa. Vi såg ut en lämplig plats och väntade på skymningen. Då kom en bil och körde in och parkerade just där vi skulle vara. Ok vi får skippa lysandet! Men när vi satt i bilen så kom en man och en kvinna gående, han bar på en fjärilshåv. Anders öppnade bildörren och började prata med dem. Det var Göran och Kristina Frisk. De hoppades att någon skulle lysa på udden. Vi sa att vi tänkt lysa men tyvärr stod en bil på lysplatsen. Det visade sig vara deras bil :)Snabbt hoppade vi ur bilen och fick igång fjärilslampan. Jättetrevligt att ha lysgäster att prata med vid lampan.

Att det dessutom kom en N.muralis (murlavfly) gjorde inte stämningen sämre. Det var femte nya arten för Anders på denna resa. Göran fick också en ny art, en M.albula (vit trågspinnare)

20/7 Trots att vi lade oss vid 02.30 tiden var vi uppe 07.30 i hopp att få en bild på A.iris innan vi lämnade Klagshamn. Men trots den tidiga timman så flög de för högt upp.

Nu är vi i Mästocka. Vädret får bestämma om det blir lys eller ej. Men mat blev det :)

Hamburgare med potatismos

Nu är vi i Klagshamn

I går (16/7) lyste lampan vid Stensoffa ca. tre timmar. Bra drag men inget upphetsande. I dag såg Anders en A.iris (sälgskimmerfjäril). Den satt på marken och drack men lyfte innan Anders fått fram kameran.

Vi körde ännu en gång till Järavallen i hopp om att se L.camilla (tryfjäril). Där träffade vi Erik och Johan,http://www.amandus.se/entopic/2019 två fjärilsfans från Göteborg som också spanade efter L.camilla. Efter att vi stirrat in i björnbärssnåret i ett par timmar så kom den!

Björnbärssnår på Järavallen
L.camilla (tryfjäril)

Anders fick fina bilder. Den satte sig t.o.m. på min hand, spännande!

Nöjda fortsatte vi mot Klagshamns udde.  Här ska vi tända lampan ikväll.

Klagshamns udde

Vi är inte ensamma här. Men förhoppningsvis så ska de inte lysa.

Om ni undrar så åt vi potatisgratäng, lövbiff och bearnaisesås.

Smakade bra!

En dag i Stensoffa

I Stensoffa finns en ekologisk station. Vi träffade forskare som håller på med flicksländor.

Ekologiska stationen i Stensoffa

Vi har gått runt i omgivningarna i dag. Vi såg A.iris (sälgskimmerfjärilar) men de ville inte vara med på bild. Flög högt uppe i träden. Däremot ställde blomsterängen upp på bild.

Vacker äng

Till middag blev det Janssons frestelse.

Jansson

Nu är lampan tänd!

En dag i Skåne

I dag körde vi till Järavallen, ett fint naturreservat i närheten av Barsebäck. Vi hoppades att få se och kanske fota en L.camilla (tryfjäril).

Järavallen

Tyvärr såg vi ingen camilla men vi fick en fin promenad

Kardborre

Efter Järavallen körde vi till Stensoffa, Krankesjön. Här stannar vi i natt.

Dagens middag blev ärtsoppa och pannkakor, en perfekt måndagsrätt.

På vägarna igen

Den 10 juli lämnade vi Malmön och körde söderut. Vi stannade vid Mästocka hed i Halland i två dagar, 11-12 juli.

Mästocka hed

Det flög gott om S.luridata (sen ginstbackmätare) men många ex. var ganska slitna. Ett fint ex. av P.pruinata (daggig ginstmätare) dök upp på lampan.

S.luridata

Vi såg även en rolig jordlöpare som kom till duken. Art får vi kolla upp senare. Tack Ulf! Nu vet vi namnet Snäcklöpare, cychrus caraboides.

Rolig jordlöpare

I dag, 13 juli, åkte vi vidare. I Våxtorp träffade vi ett gäng raggare på väg till stor raggarträff. Det vimlade av ”amerikanare” i omgivningarna.

Glad bilburen ungdom

En annan sevärdhet i Våxtorp var en rekonstruktion av en galgbacke från 1400-hundra talet.

Galgbacke från 1400-talet(rekonstruktion)

På vår färd söderut såg vi en märklig utställning i Häljalt. Vi vet inte riktigt vad det skulle föreställa men roligt såg det ut.

Häljalts stolthet

Vi fortsatte till vårt lilla favoritställe i Konga. Där fanns det gott om stora tistlar med ett stort antal larver av tistelfjäril. Här stannar vi i natt och tänder lampan.

Larven har lämnat ”boet” för att äta
Vissa vågade sitta helt öppet