Sommarvärme på Väddö

Efter att vi tillbringat några dagar i Uppsala med familjen är vi nu på Väddö. Vi har åkt runt i omgivningarna och njutit av att sommaren är tillbaka. I dag var vi i Simpnäs med utsikt över Arholma.

Ett ensamt hus på en holme.
Långt bort i horisonten ligger Arholma

Vi har haft lampan tänd. Det har varit bra flygning men inga arter som fått hjärtat att slå volter. Just nu är vi vid ett skjutfält på mellersta Väddö och hoppas att det ska komma något spännande.

Framme i Uppsala

Lysningen vid Konungastollen gav inget nytt även om det var hyfsad flygning.

I går åkte vi vidare mot delmålet Uppsala. Vi övernattade i Skogstibble. Hoppades få se Murre. Vi hade tur fick en liten skymt av honom ?

En välkänd ort från Gösta Knutssons böcker om Pelle Svanslös
Murre från Skogstibble. Jag är säker på att det är han?

Nu är vi i Uppsala och ska träffa döttrar, svärsöner och BARNBARNEN?

Nu är vi i Västmanland

Lysningen i går vid Kroppetorp, ett sanddynområde med äldre tallskog, gav inget nytt. Bland annan flög det L.solidaginis (Grått mantelfly), X.castanea (Hedjordfly), P.sobrina (Rödhuvat skogsfly), C.subrosea(Porsjordfly) och T.crataegi (Hagtornsspinnare).

I dag besökte vi Nora och är nu vid Klacka-Lerbergs gruvpark. Ett område med gamla nedlagda gruvor. Lakanet är på plats så nu är det bara att vänta.

Tänt var det här

Nu är vi igång igen

I går, 19/8, packade vi husbilen och gav oss iväg. Första stoppet blev Trandansen vid Hornborgasjön. Inte för att titta på tranor, för de är längre norrut, utan för att det är ett fint ställe att stanna på.

Trandansen

I dag åkte vi vidare till gamla jaktmarker i skogarna runt Tibro. Här ska vi tända lampan ikväll.

Vacker tallskog med ljung och vitmossa