Ute med bilen igen

Torsdagen den 13 augusti åkte vi mot Uppsala. Det var dags för det framflyttade studentutspringet för vårt äldsta barnbarn Melvin. Den 14/8 var vi med på firandet.

Morfar Anders, Melvin och mormor Ann

Efter att ha umgåtts med små och stora i Uppsala körde vi till Sala silvergruva. Det var lite väl varmt för att vara ute och för många husbilar för att kunna tända lampan.

Det såg ut som en örn men visade sig vara en skärmflygare:)

I går, 16/8, åkte vi till Konungastollen i närheten av Lindesberg. Vi tände lampan men det kom inget spännande.

Nu, 17/8, har vi landat vid Uskavi camping. Solen lyser och termometern visar 30,9 grader.

I dag blev en kulturdag

I dag, 2/8, lämnade vi Hällekis och åkte till Husaby. Vi besökte Husaby kyrka med delar från 1000-talet.

Tornet är från 1000-talet.
Vacker interiör
Fina takmålningar

Utanför kyrkan står en gravsten med en lite annorlunda inskription. ”Här vilar en ärlig man” Fick tyvärr ingen bild på baksidan men där står ”Omsider lycklig”.

Vi besökte även S:t Sigfrids källa där den första kristna kungen Olof Skötkonung döptes runt år 1000.

S:t Sigfrids källa

Ruinerna av Biskopsborgen fick också ett besök av oss.

Biskopsborgen