Vi håller oss i Västergötland

De senaste dagarna har vi varit vid Hornborgasjön och tittat på fåglar. Vi åkte en tur till Skövde och shoppade. Det har mest varit slappartid.

I dag, 31/7, åkte vi till Hällekis. Är på en ställplats nere vid hamnen.

Hällekis hamn

Vi promenerade runt i omgivningarna och tittade bland annat på en stenutställning.

Stenar kan vara väldigt spännande.

När vi kom tillbaka till hamnen så stod det en stor Dovhjort och åt från träden.

Närmaste granne på ställplatsen hade en bur med två små djur. När jag frågade vad det var för djur berättade ägaren att det var nakenmarsvin. Hon födde upp dem. De såg ut som söta små miniminigrisar.

Nakenmarsvin

På gång igen

I går, 27/7, lämnade vi ön och styrde mot Hornborgasjön. Finns alltid lite fåglar att titta på. Vi såg några tranor som flög mot sjön i går kväll. De vanliga åkrarna där de går på våren har förvandlats till blomsterängar.

Tranornas viloplats på våren innan de flyger norrut

Jag passade på att provsitta kronprinsessan Victorias stol vid Hornborgasjön.

Här sitter jag bra,

En dag i Tveta området

I dag, 18/7, har vi varit i området vid Tveta. Där finns många fina blomsterängar som fjärilarna gillar att hålla till på.

Anders på fjärilskoll
Mindre bastardsvärmare, Z.viciae

Vi gjorde ”storbak” idag. Omniaugnen är verkligen bra till allt som kräver ugn.

Citronmuffins till fikat

I kväll lyser lampan i Kalkstad. Det är 16 grader och vindstill.

Slappardag på Möckelmossen

Gårdagens lys vid Gårdby var riktigt bra. Några av höjdpunkterna var Piltecknad fältmätare, G.sagittata  och Smaragdgrön lundmätare, H.chrysoprasaria. Att det var en varm och vindstilla kväll bidrog till att det var många olika arter på lakanet.

I dag har vi haft en slappardag på Möckelmossen. Det är skönt att bara sitta och njuta av det fina vädret. Anders passade på att ta en artcigarr. Varje gång han får en ny art så unnar han sig en cigarr. Dagens cigarr var för Smaragdgrön lundmätare.

Anders firar ny art med cigarr

Det flög många Bivargar där vi satt vid bilen. Bivargar är en stekel som jagar och fångar honungsbin som föda till sina larver. Bivargen paralyserar biet med ett stick. Sedan drar den ner bytet i gångar i marken. där de ger honungsbiet till sina larver.

En Bivarg (den som ser ut som en geting) som fångat ett honungsbi

Äntligen!

15/7. Det har blivit många Äntligen! de senaste dagarna. Det första var att när vi lyste på Möckelmossen den 13/7 så kom det flera Norskt jordfly E.adumbrata. Den har Anders varit på jakt efter under flera år. En av anledningarna till att vi inte hittat den tidigare är att vi inte varit på Öland vid rätt tid.

Vi fick äntligen till den perfekta bilpizzan. Vi har ingen vanlig ugn i husbilen utan använder en Omniaugn. Det är en typ gryta som man sätter på gaslågan. Vi gjorde pizzabullar de blev perfekta.

Dessutom har jag äntligen vågat mig till en frisör, sju månader sedan sist. Men nu känner jag igen mig igen.

Idag är vi vid Ismantorp. När vi stannade bilen kom en Sälgskimmerfjäril A.iris. Anders fick några fina bilder innan den flög iväg.

Sälgskimmerfjäril

Nu när klockan är 23.00 är det helt vindstilla, ca 16 grader och lampan lyser.

Blåsigt men soligt på Öland

I går, 11/7, var vi vid Kalkstad och hittade några fina fjärilar som hamnade på bild. Roligt att få lite nya bilder på fjärilarna.

Väpplingblåvinge C.dorylas, en hanne

Silverstreckad pärlemorfjäril A.paphia
Ängspärlemorfjäril A.aglaja
Larv av Större gaffelsvans C.vinula

På kvällen tände vi lampan vid Kalkstad. Det blåste förmycket för ett bra lys.

Lakanet på plats i snålblåsten

I dag fick området runt Tveta besök av oss. Vi var på jakt efter Busksnabbvinge S.pruni för att få lite nya bilder. Men den har kanske flugit färdigt för i år. Det flög andra vackra fjärilar att titta på.

Anders på fjärilsjakt i Tveta
Vinbärsfuks P.c-album

Efter att ha ägnat en stund att planera matsedel för en vecka åkte vi till en affär där det inte brukar vara så många besökare. Nu behöver vi inte träffa någon på en vecka :)

Nu har vi slagit läger vid Gårdby Sandhed. Lampan är tänd. I kväll är det vindstilla och ca. 12 grader. Nu kan vi bara hoppas att nått spännande kommer inflygande.