Vädret har varit lite si och så de sista dagarna. Inget regn men kallt, bara 7-8 grader.
Den 26 juni gick vi en långtur till foten av Nissuntjårro, ett av bergen som bildar Lapporten. Målet var att leta efter puengeleri. Vi hittade lämpliga stenhögar och började vända på stenarna. Under stenarna hoppades vi att hitta en larv, kokong eller fjäril. Efter några timmar hittade Anders en puppa men vi vet inte ännu om det är rätt sort.
På vägen upp träffade vi två entomologer från Tjeckien, de hade åkt 300 mil för att leta fjärilar i Abisko.
Igår åkte vi en tur till Jukkasjärvi, där flög lite av varje med betoning på lite. När vi kom tillbaka till Abisko träffade vi två tyska entomologer. De samlade inte på fjärilar utan på bladflugor. Små, små flugor. De berättade att Abisko är det ställe i hela Europa där det finns flest arter. Undrar hur man kommer på att samla på flugor? Men jag ska väl inget säga ;)
Idag har Anders tagit helikoptern upp på Nissuntjårro, hoppas hitta något spännande.





