Den 13 aug. lämnade vi Öland för denna gången. Men förhoppningsvis kommer vi tillbaka senare i augusti eller början av september. Innan vi lämnade alvaret fotade Anders en larv av S.ocellata (Videsvärmarlarv)
S.ocellata (Videsvärmarlarv) Hejdå Öland
Vi körde till Åhus. Vädret var perfekt för att tända lampan, stilla och varmt. Det flög bra. Nedan är några av arterna som kom.
I går, 14/8, åkte vi vidare och stannade vid ännu en favoritplats, Hagestad. Vädret var lovande så lampan kom upp. En av få ljumna kvällar i sommar, 15 grader vid midnatt. Bete ströks på stammar sedan var det bara att vänta. Betesblandningen lockade till sig många fjärilar. Lampan drog inte lika mycket men den lös vackert i skogen.
Lampan lyser i HagestadC.nupta (Vinkelbandat ordensfly)C.sponsa (Vågbandat ordensfly)C.promissa (Ekordensfly)
Idag, 15/8, är vi i Kåseberga. Som alltid gick vi till rökeriet och köpte godsaker. Det är smala stigar på sina ställen i Kåseberga.
Vi bestämde oss för att ge alvaret vår dag. Det är oändliga vidder med lågväxande buskar och blommor.
Slät mark så långt man kan seAxveronikaTimjanPraktbrunörtBlåklockaLiten sandliljaÖlandstok
Det flög många Sandgräsfjärilar. Vi följde en hane som enträget uppvaktade en hona….. utan framgång.
Honan är fjärilen med utslagna vingar hanen till vänster. H.semele (Sandgräsfjäril)
Vi såg flera Blåvingade gräshoppor men fick tyvärr ingen bild där man ser de blå flygvingarna.
Blåvingad gråshoppa
Vi hade turen att få se en Trumgräshoppa. Den är sällsynt och starkt hotad. Man stöduppföder den på Nordens Ark. Trumgräshoppans bakvingar är klarröda.
Trumgräshoppa
Jag gjorde ett försök att filma med mobilen. Man kan i iallafall ana lite rött när den hoppade iväg.
Vi har slagit nattläger vid Möckelmossen. Våra grannar här har en lite annorlunda tältvariant. Jag är inte säker på att jag skulle sova lugnt däruppe. Om jag ens kommit upp :)
Vi har haft ett par slappardagar i väntan på sommarväder. Den, 9/8 åkte vi till Grönhögens ställplats. På kvällen åt vi på Kvarnen i Grönhögen. Vi firade 54 år som par och 53 år som förlovade.
Restaurang Kvarnen
I Grönhögen är det någon som smyckar området med figurer i järn. De står lite överallt.
I går, 10/8, verkade det äntligen bli lysväder.
Fin solnedgång över Gårdby sandhed
Vi satte upp lampan på Gårdby sandhed. Det flög hyfsat bra men inga nykomlingar.
Lampan är tänd
I dag, 11/8, när vi vaknade sken solen! Det var ett tag sedan som solen väckte oss.
Fjärilar lite här och var.Härligt att vakna och solen skiner
Nu är vi i Kalkstad och tänker lysa här. När vi var i Kalkstad för några dagar sedan hängde Anders upp en betesfälla i buskarna. I dag var det dags att tömma fällan. Det var säkert 50 – 60 fjärilar i spannen. Det är inte gift i fällan så efter att Anders kollat fynden så släppte vi samtliga.
Nästan som julafton när fällan öppnasBara på en av äggkartongerna i fällan satt det 15 fjärilar
På söndagskvällen, 6/8, var det kraftig åska och regn så vi valde att ställa oss vid Mysinge hög. Det kändes som en bra plats att övernatta på. Åskan upphörde efter någon timma. När vi vaknade igår, 7/8, småregnade det bara och solen tittade fram emellanåt.
Måndagens sovrumsbild med Mysinge hög i bakgrunden.
Blåsten gjorde att fjärilarna satt och tryckte i vegetationen. Det blev slaghåvning efter larver istället.
Anders slaghåvar vid LenstadC.absinthii (Absintkapuschongfly) larvC.lychnitis (Grenkungsljuskapuschongfly) larv
På kvällen slog vi läger vid Möckelmossen. Vid vägkanterna längs vägen Resmo – Stenåsa kommer videbuskarna som vanligt även i år att kalätas av larver från Gaffelsvans, Videsvärmare och framför allt Oxhuvudspinnare.
P.bucephala (Oxhuvudspinnare) larver
Jag passade på att fota lite blommor.
RenfanaKamomill och Vallmo
Vy över Möckelmossen idag, 8/8. Det har varit kraftig blåst hela dagen så affärerna fick besök av oss. Resten av dagen blev slappardag i väntan på att Hans ska dra vidare.
I går, 5/8, vaknade vi vid Hornborgasjön. Man kan ha sämre utsikt från sitt sovrum.
Vädret såg lovande ut så vi körde till Grytsjön i Småland. Grytsjöns naturreservat är ett område där man har hittat ca. 600 av Sveriges ca. 1100 storfjärilar (till storfjärilar räknas dagfjärilar, svärmare, spinnare, flyn och mätare).
Det finns blandskog och lavbeklädda stenblock.
Rakt genom området gick den numera nedlagda järnvägen mellan Mönsterås och Fagerhult som invigdes 1905. Persontrafiken upphörde 1950. Numera finns bara banvallen kvar, Det finns rester kvar av banvaktsstugan som byggdes 1910. Stugan flyttades 1931 till Alsterbro men källarruinen finns kvar.
Man kan se stenmuren runt källaren.
I går när vi tände lampan i naturområdet var vi helt själva. Oftast är det flera lampor och samlare i området. Det kom många fina arter till lampan. Framför allt fick Anders nya fina bilder på fjärilarna.
L.monacha (Barrskogsnunna) hane
E.potatoria (Gräselefant) hane
N.tritopus (Poppeltandvinge) haneL.quadra (Kungslavspinnare) hane
D.pini (Tallspinnare) hane
G.papilionaria (Dagfjärilsmätare)
C.lobulina (Fjällspinnare) hane
C.promissa ( Ekordensfly) som sitter på en trädstam som Anders penslat bete på. Bete är en blandning av vinglögg, mosade fikon, äpplemos och farin.
När Ekordensflyet sugit sig mätt på godsakerna satte den sig på ett rönnblad och poserade för kameran.
Denna utsikt vaknade vi till idag, 6/8, vid Grytsjön
Vi körde mot Öland. Regn och blåst hela dagen men Öland är ändå Öland. Det blev en slappardag med fotbolls VM och beachvolleyboll. Båda Svenska lagen vann sina matcher. Heja Sverige!
I dag, 4 aug., lämnade vi ön och styrde mot Skövde. Där träffade vi dotter och barnbarn som var på semestertripp i gamla hemtrakter. På kvällen hamnade vi ( som så ofta) vid Hornborgasjön. Vi njuter av vacker solnedgång.
Den 11 juli när vi tände lampan i Bökeberg visste vi inte riktigt vad som skulle komma. Runt oss var vuxen skog med ett flertal trädslag: sälg, asp, tysklönn, lärk, tall men framför allt bok. Men vilken kväll det blev! En av de bästa lyskvällarna i år med flera udda arter, dessutom några nya för Anders. Här flög bl.a. H.asella (Liten snigelspinnare), O.versicolor (Brokigt ängsfly) och ett stort antal C.sylvata (Almfläckmätare).
C.sylvata (Almfläckmätare).Anders njuter av alla spännande inflyg
Nästa morgon, 12/7, vaknade vi av åska och regn. Det fick bli frukost på Cirkel K och besök på ett rörigt loppis. Fram på eftermiddagen åkte vi till Klagshamns udde trots osäkert väder. När det började mörkna åkte vi till reningsverket – en känd fjärilslokal på Klagshamns udde. T.o.m. Securitasvakten visste att det brukar vara fjärilsfolk där. Där träffade vi på tre andra samlare som fick komma med på min samlarlista. Regn på eftermiddagen och tilltagande vind bidrog till att hålla antalet fjärilar nere.
Vy från udden över alla vindsnurrorBadet vid Klagshamn med Öresundsbron i bakgrundenDet regnar på tvären
I dag började vi dra oss hemåt. Ostadigt väder med regn och sol. Vi gjorde en avstickare till Järavallen med hopp om att få se L.camilla (Tryfjäril). Det är enda platsen i Sverige där den kan ses. Vilken tur vi hade! Regnet slutade, det blev en halvtimmas sol och fräscha Tryfjärilar började flyga omkring i de blöta björnbärsbuskarna. Anders fotade för glatta livet. Det blev säkert 50 – 60 fina bilder. Jag fotade med mobilkameran. Nedan ser ni resultatet.
Visst blir det bättre skärpa på Anders bild men helt klart godkänt med mobilkamera.
Undersida av Tryfjäril
Efter den lyckade fotosessionen körde vi ca. 30 mil till Stenstorp och firade med en pizza. Nu är vi vid Trandansen och imorgon styr vi hem. Det har varit en mycket bra och rolig resa.
Det var skönt att ha en slappardag i Kåseberga. Det finns olika sätt att bo på ställplatsen.
En del har ett litet tält och gör det mysigt omkring sig. Andra har riktigt stora husbilar
I går, 10 juli, tillbringade vi dagen vid Löderups strandbad. På kvällen åkte vi till Hagestad för att tända lampan. Turen var med oss! Det kom flera exemplar av A.strigosa (Strecktecknat aftonfly) som Anders konstigt nog inte hade fått tidigare. Dessutom kom flera andra fina arter.
I dag, 11 juli, drog vi vidare västerut och stannade till vid Lemmeströ. Där testade vi ett nytt feromon, S.bembeciformis (Bålgetinglik glasvinge) – ”Kungen bland glasvingar”. Inom fem minuter hade två exemplar dykt upp. Det är nästan läskigt när de kommer flygande – de ser precis ut som bålgetingar.
S.bembeciformis (Bålgetinglik glasvinge).
Nu är vi i Bökeberg och ska testa att lysa i en bokskog här.
I går, 8 juli, lämnade vi Öland. Men innan vi lämnade Öland stannade vi först en natt, 6/7, i Lindreservatet vid Torp på norra Öland. Där flög inte mycket när vi tände lampan på kvällen men vi fick bilder på P.aegeria (Kvickgräsfjäril) som redan flög i andra generation och Z.lonicerae (Bredbrämad bastardsvärmare).
Vi passade på att ge elverket lite ny olja. Allt behöver lite omtanke.
Anders hittar alltid något att fota när vi tar en promenad.
Det gäller att komma riktigt nära
Den 7 juli åkte vi söderut på Öland. Vi trivs mycket bättre i mellersta och södra Öland än norröver. Jag vet inte varför men allt är lugnare och trevligare söderut på Öland. Vi stannade en natt vid Kalkstad där fjärilslampan fick lysa.
Lampan är tänd vid Kalkstad.
Det var ett mycket bra lys där bl.a. gamla bekanta som C.luteago (Nejlikrotfly) och E.virgo (Rosa jungfrufly) dök upp.
Igår, 8 juli, åkte vi vidare mor Skåne. Vi stannade en natt i Åhus. Vi hade inte tänkt att tända lampan eftersom vi redan lyst två nätter. Så här års när det mörknar sent så kommer vi inte i säng förrän vid 3-tiden när vi lyser. Även vi behöver lite sömn ibland :) Men eftersom det var stilla och varmt så tände vi lampan. Resultatet blev en ny art för Anders, H.compta (Vitbandat nejlikfly). Dessutom dök även dess nära släkting H.confusa (Vackert nejlikfly) upp.
Vi stannade till vid Baskemölla för att testa ytterligare ett feromon. Denna gången för S.myopaeformis (Äppleglasvinge) . Inom fem minuter kom det ett tiotal exemplar. Ännu en ny art för Anders.
Våra Timonlarver växer och frodas.
Nu har vi slagit läger i Kåseberga och ska inte lysa ikväll.
I dag är det den 5 juli. De senaste dagarna har det verkligen varit växlande väder. Det har varit för blåsigt för att tända fjärilslampan. Istället har vi promenerat och letat dagfjärilar. Går tillbaka i tiden några dagar för att visa vad vi gjort och sett.
Den 3 juli besökte vi ”Den hemliga trädgården”. Det är två bröder som odlar och sköter om ett stort område mitt i skogen på mellersta Öland. Från början var det deras pappa som odlade grönsaker på en del av området men numera odlar bröderna både blommor och grönt – bara för att de vill. Det finns inget vatten i området så bröderna får köra dit vatten eller hoppas på regn. Allt sköts utan maskiner, bara handkraft.
Raka rader är viktigt. Här odlas grönsakerBilderna ger inte rättvisa åt hur fint där ärVallmo
Efter ett besök på Station Linné åkte vi till Kalkstad. Där satt vi länge och tittade på ett fasanpar som vandrade runt, sida vid sida.
Hanen till vänster honan till höger
Den 4 juli åkte vi till Gråborg för att leta efter S.pruni (Busksnabbvinge), en art som Anders länge har velat få bra bilder på. När vi väntat en stund dök den upp och blev fotad. Det mörknade på himlen så vi gick tillbaka till husbilen och väntade ut regnet. Efter en halvtimma sken solen och vi gick tillbaka till slånbuskarna och såg ytterligare några ex.
SlånbuskeS.prunis.pruni
Det flög även rikligt med nykläckta A.paphia (Silverstreckad pärlemorfjäril). Den kallas silverstreckad för att fjärilen har silverfärgade streck på undersidan.
HaneHonaHane undersida
På kvällen åkte vi till Ismanstorp med förhoppning om att kunna tända lampan. Där brukar träden skydda mot vinden men inte ens där var det lysväder.
Idag, 5 juli, gick vi till Ismanstorps borg för att se om vi kunde locka till oss glasvingar med feromon. Arten vi sökte, S.vespiformis (Getinglik glasvinge, lever i ekar. Resultatet blev magert men istället fick vi se två imponerande Ekoxehanar krypa runt på ek stammen.
En rejäl Ekoxe, ca. 7 cm
Vi testade sedan feromonet vid parkeringen vid Ismanstorp och lockade då till oss flera exemplar av Getinglik glasvinge.
En feromonkapsel som hänger på en gren för att locka till sig glasvingar.
Varje art har sitt specifika feromon. Feromonet sänds normalt ut av honan för att locka hanar. Numera kan man framställa feromon på konstgjord väg. Resultatet blir då att med feromonlockning får man bara hanar. Vi köper våra feromon från Holland.
Det flög även nykläckta N.xanthomelas (Videfuks) på parkeringen.
Nu är vi på norra Öland. Vi hade hoppats få plats på ställplatsen vid Byxelkrok men där var fullt. Istället åkte vi till Skäftekärr. Där hade de jättegoda pizzor på caféet och här kommer vi att övernatta på parkeringen.