Alla inlägg av amandus

Skåne levererade

Igår den 20 april fortsatte vi vår inventeringsresa av gamla lokaler, a trip down memory lane, till Brönnestad. Efter att ha bockat av zonaria, såg vi nu fram mot att få se larver av Glansspinnare (C.dominula). Vi besökte två lokaler och hittade efter ett snabbt sök två larver på varje lokal. Kul att se att arten finns kvar.

Anders krypfotar Glansspinnare
Larv av Glansspinnare

Det var så varmt att det fick bli en kall sallad till middag.

Västkustsallad

På kvällen tände vi lampan vid Stockamöllan. Vi hade hoppats få se arter som Svartprickigt sälgfly (O.munda) och Brunrött skogsfly (C.leucographa) men ingen dök upp. Däremot var det gott om vanligare sälgflyn.

Idag, 21 april, bestämde vi oss för att börja dra oss norrut. Målet var Gullbranna där det finns en bra camping. På vägen passerade vi åter Våxtorp där vi gjorde ett snabbstopp för att kolla efter zonaria. Vi såg fyra honor men ingen hane. Anders tog in en hona för att försöka få ägg för uppfödning och fotografering. Imorgon dra vi vidare hemöver. Det har varit en väldigt lyckad Skåneresa. Kul att se att arterna vi sökte finns kvar på sina gamla lokaler

Solen skiner på folk och fä

I dag , 19/4, körde vi till trakterna kring Våxtorp. Utmed dikesrenarna i en vägkorsning håller en ovanlig fjäril till, Ringlad vintermätare (Lycia zonaria). Arten kläcks på eftermiddagen och vi kom precis i rätt tid för att hitta nykläckta exemplar.

Ett av skälen till att fjärilen lever där på en begränsad yta är passande biotop och att honan saknar vingar. Honan är duktig på att klättra och krypa men det blir inga stora förflyttningar. När hon kläckts så sitter hon på ett grässtrå, lockar på en hanne och väntar på att bli parad för att sedan lägga ägg.

Nykläckt zonariahane som sitter och torkar vingarna
Samma exemplar efter ytterligare 10 minuter
Den vinglösa zonariahonan

Två Nässelfjärilar lekte i vårsolen.

Efter Våxtorp fortsatte vi till Konga. Vi hade tänkt lysa här men det var lite för blåsigt.

Ännu en dag vid Skummeslövstrand

I dag den 18/4 åkte vi tillbaka till Skummeslövstrand för att leta efter aulica (gulfläckig igelkottsspinnare). Vi gick runt på sanddyner i ett par timmar men hittade igen larv. När vi var på samma ställe för flera år sedan fanns det gott om larver men då fanns det lågt gräs och vresrosor på sanddynerna. Nu var växtligheten till största delen borttagen.

Larv av aulica, bild från 2016

Sanddynerna är nästan helt blottlagda. Inga vresrosenbuskar som larverna kan gömma sig i. Det kröp och flög däremot många brun sandjägare (C.hybrida)

I kväll har vi tänt lampan för första gången i år, vid Norrviken. Resultatet har blivit de förväntade arterna.

För första gången lyser vi på konstgräs. Vi är själva på Norrvikens ställplats så vi passade på att tända lampan.

Årets första husbilstripp

Den 14 april lämnade vi Malmön och åkte till Hornborgasjön.

Det är alltid roligt att se tranorna, ett bra vårtecken.

Det var nästan lika mycket husbilar som tranor. Vi stannade vid Hornborgasjön i två dagar.

Den 15 april åkte vi till Ryds ängar i Skövde. Där finns alltid massor av blåsippor.

Idag, den 17 april, åkte vi till Skummeslövstrand. Vi hoppades få se aulica-larver men tyvärr hade området förändrats till det sämre. Vi åkte vidare till Norrvikens camping där vi är just nu och blickar ut över Laholmsbukten.

Äntligen!

Vi har i flera år tänk köpa nya kikare. De vi har nu är våra fäders begagnade. Idag åkte vi till Naturbokhandeln i Stenåsa och köpte varsin kikare. Nu ska här spanas :)

Ibland bara händer det!

Igår skrev jag att hösten är på väg. Idag såg vi skylt om julbord, huu.

Välkommen på julbord, står det på skylten

Idag blev det promenad längs stranden i Färjestaden. Vi ville ju testa våra nya kikare. Sedan körde vi vidare till Jordtorpsåsen, där vi är just nu. Vi avvaktar med spänning om det ska bli regn eller lys.

Hösten närmar sig

Igår, 25/9, började vi dagen med att plocka nypon. Här på Öland är det gott om nyponbuskar.

Anders som nyponplockare

Vi åkte och tittade på årets löktavla i Ventlinge. I år firar man två jubileum här på Öland: Femtio år sedan Ölandsbron var klar och tjugofem år sedan Skördefesten startade.

Årets löktavla

Gårdagens led blev en bit av Bergsleden. Leden går från Degerhamn till Albrunna.

Geologipark utmed leden
Det gamla kalkbruket i Albrunna

Mycket oxelbär i år och fåglarna drar iväg. Hösten är på väg.

Idag, 26/9, åkte vi till Grönhögens ställplats. Det är alltid trevligt där. Peter som sköter ställplatsen är alltid pratglad och har mycket bra ordning på ställplatsen. Idag har det varit lite regn och halv storm.

Promenad och lys

Igår, 23/9, blev det ingen vandring på någon Ölandsled. Vi valde att åka till Ottenby och titta på fåglar.

När vi sett oss mätta på fåglar och skådare åkte vi till Drottning Öda för att mätta våra magar. Till eftermiddagsfikan hade vi storbak i omniaugnen. Citronmuffins.

När det började skymma åkte vi till Ås på södra Öland och satte upp lampan. Vi såg en till lampa några hundra meter bort.

När vi släckt vår lampa åkte vi och hälsade på hos den andra lampan. Det visade sig vara Bengt Wendel från Norberg som också var på fjärilsjakt. Vi har träffat Bengt en gång tidigare men det var 2018 i Abisko.

Bengt Wendel

Idag, 24/9, gick vi Eketorpsleden vid Eketorps borg. Det var en väldigt ointressant led. Den får dåligt betyg.

Eketorps fornborg

När vi varit på södra Öland har vi många gånger åkt förbi ett hus som det står J.A.G.S. på. Vi kollade på nätet och fick information om att det är ett museum. Idag blev det äntligen dags att besöka museet. J.A.G.S. står för Johan August Gustafsson Segerstad, levde1852-1932. Han levde hela sitt liv i Segerstads socken på sydöstra Öland. Han var bonde och sjöman men framförallt var han konstnär, bildhuggare och möbelsnickare. Hela sitt liv vid sidan om jordbruket använde han till att skulptera i material som han hittat i sjön och på stranden. Havet och båtar var en viktig del av hans liv. Gården som han brukade låg alldeles intill Östersjön som inspirerade honom och gav material till konstverken. När skepp förliste fick han trä till sina figurer. (Källa: JAGS museet)

Nu är vi ännu en kväll i Ås och har tänt lampan.

Ännu en solig fin dag

Vi hade tänt fjärilslampan igår kväll i Träby men få fjärilar. Bättre tur en annan kväll.

Idag, 22/9, valde vi att gå Anna Rydstedtstigen. Anna Rydstedt var en svensk poet. Hon föddes i Ventlinge 1928 och dog 1994. Anna Rydstedt-sällskapet har skapat en promenadslinga i Ventlinge där några av Annas dikter är uppsatta. Vid flera av dikterna har konstnärer bidragit med passande konstverk till dikterna.

Dikt med konstverk

Denna dikten är min favorit av de dikter som var uppsatta.

Vid dikten fanns detta konstverk

Det fanns även nypon och ekollon att titta på

Efter promenaden åkte vi till Grönhögens ställplats. Efter en vecka som fricampare behövdes det lite laddning av all teknisk utrustning plus att det är ett väldigt trevligt område runt ställplatsen. Vi gick en liten runda och tittade på fåglar och stenar.

Skarvar som skarvar men de ser ut att vara oense
Sothöna som vakar över omgivningen
Det är väldigt populärt att bygga stentorn vid stranden. Detta var ett av de finare

Fina vandringsleder på öland

Det finna många fina vandringsleder här på Öland. Vi har bestämt oss för att gå en led varje dag (om inget annat lockar:))

Igår, 20/9, gick vi leden i Nunnedalen. Det är en smal lövskogsremsa. Det är lite djungelkänsla på vissa ställen längs leden.

Nunnedalen
Nunnedalen

Det växte murgröna överallt. Den klättrar med stöd av träden.

Murgrönan tar tag i stock och sten för sin klättring uppåt.

Mitt i skogen dök det upp ett kapell.

Naturkapell

Några träd hade fått inristningar av par som besökt platsen.

Många kärlekspar som varit här

Idag, 21/9, gick vi Gösslundaleden som leder till Tingstad flisor som är två, drygt tre meter höga tillhuggna kalkstensflisor. Platsen där flisorna står nämns i handlingar så tidigt som 1393. Det kan ha varit en tingsplats där människorna från byarna runt omkring avgjorde gemensamma ärenden, löste tvister och avkunnade domar. Det har också framkastats tankar om att flisorna, som står i 90 graders vinkel mot varandra, kan ha fungerat som ett solur där den smalaste skuggan från vardera flisan markerat tingets början och slut. Man vet inte när stenarna restes men de står på ett gravfält där det finns lämningar från både bronsåldern och järnåldern. (Källa: Länsstyrelsen Kalmar län)

Vid den norra stenen är jag (Ann) skalfigur
Den södra stenen

Det är alvarmark , en kalkberggrund med inget eller tunt jordlager, längs hela leden.

Många enar och väldigt stenigt

Det betade får och kor i området. Vi såg även en kopparödla.

Kopparödla