Efter att ha tillbringat flera regniga dagar i Funäsdalen verkade det igår äntligen bli chans att tända fjärilslampan. Det var marknadsdag i Funäsdalen och vi köpte lite hembakat fikabröd.
Solen tittade fram på eftermiddagen. Vi gick och köpte pizza för att fira solens ankomst. Men vid 18-tiden öppnade sig himlen så där försvann den lyskvällen. Det blev ett glas vin, godis och en dokumentär om Ozzy Osbourne istället. Idag, 31/7, lämnade vi Funäsdalen och styrde öster ut. Vi hamnade i Jämtland vid en sjö som heter Handsjön. Här är varmt, soligt och härligt.
Nu har vi tänt lampan för första gången i Jämtland. Vi har letat fjärilar tidigare i Jämtland men aldrig lyst.
29/7. Det har regnat varje dag sedan vi kom till Funäsdalen. Det blir mycket bokläsande och fikande. I går var det uppehåll en stund så vi tog en promenad.
Den är fina omgivningar med höga berg och mycket blommor. Fjärilarna längtar nog lika mycket som vi efter sol.
I dag har vi tagit in på en campingplats för att kunna få tillgång till el så att vi kan ladda allt. Hela dagen har vi tittat på Funäsdalsberget. I bland i regn och ibland genom dimma.
Vi ger Funäsdalen två dagar till. I morgon finns chans till uppehåll och kanske lite sol.
Den 1 juli var årets hittills bästa lyskväll. Det kom många fjärilar till lakanet, några riktigt rara som I.trigeminata (Brunfläckad lövmätare) och två C.juventina (Ormbunksfly)
C.juventina (Ormbunksfly)Några av fjärilarna på lakanet
Onsdagen den 2/7 var det en riktigt varm dag runt 30 grader. Vi bestämde oss för att stanna ännu en dag på Skäftekärrs ställplats. Tänkte att vi kunde få till ännu en bra lysnatt. På dagen höll vi oss i skuggan. De hade goda pizzor att sälja på restaurangen så det blev pizza till middag.
Surdegspizzor, väldigt goda
När vi tände lampan vid 23-tiden kom det en del fjärilar men ingen spännande.
I går, 3/7, körde vi till Möckelmossen. Efter två lysnätter när lampan släcks först vid 2-3 tiden kände vi för en slappardag. Vi träffade två entomologer som höll på med Dagfjärilsövervakning. Dagfjärilsövervakning innebär att man varje dag går en bestämd slinga, samma slinga varje dag, och noterar vilka fjärilar man ser. Ansvarig för dagfjärilsövervakningen i Sverige är Lars Pettersson, som var en av dem vi träffade.
Lars PetterssonSam Bengtsson
Idag, 4/7, hade vi tänkt köra till Skåne men när vi tittade på väderleksrapporten bestämde vi oss för att stanna på Öland några dagar till. I Skåne skulle det regna och regna och sedan skulle det komma mer regn.
I går, 30/6, var det riktigt varmt och skönt. Vi åkte till Gråborg för att se om S.pruni (Plommonsnabbvinge) hade börjat flyga. Vi såg en men hann inte ta någon bild. När Anders fotograferar och har keps på sig blir han ofta irriterad över att skärmen stöter till blixten som sitter kameran. Jag googlade ”keps utan skärm” och visst fanns det en sådan. Vi beställde en så nu är Anders nöjd i sin ”keps utan skärm” när han fotograferar.
Anders med keps utan skärm
I värmen ville vi inte äta varm mat så det fick bli en tonfisksallad innan vi tände lampan vid Gårdby sandhed.
Trots utmärkta lysförhållanden så kom det bara förväntade arter. Inget spännande.
I dag, 1/7, körde vi till Ismantorps borg för att prova om det gick att locka fram någon S.vespiformis (Getinglik glasvinge) med hjälp av feromon. En visade sig men stack iväg snabbt.
Vi åkte vidare till Skäftekärr. Nytt för i år är att de som äger hotellet och restaurangen i Skäftekärr hade gjort en liten ställplats med plats för fyra bilar. I dag är det bara vi här. Vi fick ok på att tända lampan i skogen vid ställplatsen. Nu hoppas vi på lite tur med fjärilsjakten.
I går, 13/6, besökte vi olika platser i och runt Skövde. På eftermiddagen åkte vi till Nohlmarken, ett naturområde söder om Skövde. Där växer många fina blommor.
Gökört, nattochdag samt stora områden med gräsull. Det såg nästan ut som om det snöat när man stod en bit ifrån gräsullen. På kvällen tände vi lampan men det kom nästan ingenting trots fina väderförhållanden.
I dag, 14/6, åkte vi upp på Billingen till Blängsmossen. Fin natur att promenera i.
Efter påskfirande och hemmapyssel var det dags (29/4) för ännu en tripp mot Uppsala. Denna gången tog vi oss så sakta mot nordost. Första stoppet var Hornborgasjön för att titta på fåglar. En sothöna lät sig plåtas.
Efter en avstickare till Stenstorp och Erikssons husbilar där vi köpte nytt bodelsbatteri åkte vi till Nolmarkens naturområde.
I Nolmarken finns många fina blommor som backsippa och kabbleka.
I dag 1/5 körde vi till Anunds hög utanför Västerås. Där finns även skeppssättningar att se.
Vi hade tänkt tända lampan i Ynde den 5/10 men det var kallt och blåsigt. Anders valde pannlampa och ficklampa istället. Tyvärr var det inget intressant som flög. Det var bara 1,6 grader ute på morgonen när vi vaknade, tur att vi har värme i bilen.
Den 6/10 åkte vi till Stensoffa. Vi hade tänkt åka till Revingehed och leta efter S.buettneri (Brunstarrfly) men det var militärövningar där så det blev Stensoffa/Krankesjön istället. Tyvärr hade de satt upp en skylt om att man inte fick stå där på natten. Vi bestämde oss för att åka till Konga och se om där var möjligt att tända lampan. Inte heller där fungerade det. De hade fällt massor av träd och hade upplag på den platsen vi brukar stå när vi lyser. Vi hade verkligen ingen tur med nattjakt efter fjärilar på denna resan.
Det slutade med att vi ställde oss på en rastplats vid Stockamöllan. På morgonen den 7/10 startade vi hemresan då väderprognosen lovade regn och blåst.
I år har det blivit fyra nya arter så man får väl kalla det en hyfsad säsong.
I går (4/10) åkte vi till Algutsrum på Öland för att leta efter L.dumi (Mjölkörtspinnare). Tyvärr, för oss, så var det marknad i Algutsrum så de flesta vägar var avstängda. Dessutom var det parkering på ängen där dumi brukar flyga. Vi bestämde oss för att lämna Öland och styra mot Blekinge.
Hejdå Öland och tack för alla fina dagar vi haft på ön i år.
Vi körde till Torhamns udde och Gisslevik för att se om vi kunde hitta någon L.dumi(Mjölkörtspinnare) där. De flyger bäst på morgonen men eftersom vi kom senare så tog vi en promenad på Torhamns udde och tittade på fåglar och fjärilar istället. Vi övernattade på en stängd campingplats (jag ringde till campingvärden och frågade om lov).
HägerL.phleas (mindre guldving)Torhamns uddeVacker solnedgång i Gisslevik
I dag (5/10) åkte vi runt och letade efter L.dumi(Mjölkörtspinnare) på kända lokaler men vi såg ingen. Vi körde vidare mot Sölvesborg, en stad vi aldrig besökt. Det är en mycket mysig stad med många gamla hus och alla gator är stenlagda. Det kom många stenhuggare till vår hemmaö, Bohus-Malmön, från Blekinge, bl.a. min morfar.
Varje sten är huggen för hand. En duktig stenhuggare högg 300 knott (det är de små kvadratiska stenarna) per dag.Målat elskåpAsk och Embla av Stella SalanderAnn och Bror Carlström
Det fanns mycket att titta på i Sölvesborg.
Udda kombo -glass och sillEn fin gång och cykelbroFint gammalt hus
Nu har vi kört vidare till Ynde. Här ska vi troligen tända lampan i kväll om väder och vind är med oss.
I måndags (30/9) lämnade vi Malmön och körde mot Öland. Efter att bilen var servad och besiktad kändes det bra att åka iväg på årets sista husbilstur. Som vanligt längtar vi till Öland. Efter sju timmars körning landade vi vid Gårdby sandhed. Fjärilslampan tändes med det kom bara vanliga arter. Det är ändå härligt att sitta i bilen och titta på fjärilar som flyger runt lampan.
I går (1/10) sken solen så vi bestämde oss för en promenad i naturområdena runt Lenstad.
Så fina gamla stengärdsgårdarÄven om träden är gröna är hösten härEtt påfågelöga njuter i solen
Det växte flera buskar av Benved utmed vägen. Det är en i Sverige ganska sällsynt buske.
Benved har små rosaröda bär.
På kvällen var vi på Sydostentomologernas möte på Station Linné. Där fick vi lyssna på Bengt-Åke Bengtsson som visade hur man gör genitaliepreparation av fjärilar och Olof Persson som visade genitaliepreparation av skalbaggar. Det var intressant att lyssna på dem och se hur de arbetade. Vi fick även god fika.
Bengt-Åke berättar och visar
I dag /2/10) regnar det och blåser så vi åkte till Grönhögens ställplats. Nu sitter vi inne i värmen och tittar på havet.
Det har varit helt otroligt väder här på Öland. Soligt och varmt även på nätterna. Trots det fina vädret har det varit lite fjärilar vid lampan. Utmed vägkanterna syns det att det finns fjärilar på gång. Buskarna är helt uppätna av oxhuvudspinnarlarver.
Bara tomma grenar
Vi tittade till bröderna i skogen. De odlar blommor enbart för att blommor är vackra. Allt står i prydliga rader.
Den 4/9 lyste vi vid Gårdby, inget spännande. Den 5/9 tände vi lampan vid Lenstad, inget roligt kom flygande där heller.
NattbildPå dagen
Allt ser mer dramatiskt ut på natten.
Den 6/9 åkte vi till Bergsstigen i Degerhamn, ett mycket fint område med mycket skogsklematis.
Skogsklematis håller på att ta över all växtlighet.
Det flög dåligt men det kom i alla fall fem exemplar av M.procellata (Klematisfältmätare). Vi hade hoppats på att få se H.corticata (Brun strimmätare) men tyvärr kom ingen. Vi var nog lite för sent ute. De flyger i slutet augusti.
På lördagen den 7/9 åkte vi till Grönhögens ställplats. Alla våra powerbanks var helt tömda på energi så allt behövde laddas. Det kändes tryggt att kustbevakning vaktade oss :) Fartyget låg alldeles utanför ställplatsen.
Vi gick en promenad runt Grönhögen – det finna alltid något att se.
Skarvar sitter och vilar sig
Nere vid vattnet hade konstnärer från Norden och Litauen ställt ut konst gjort i trä.
Vi fick horisonten att försvinna av Chrisse Kusima KarlssonObjekt av Terhi KaakinenMask av diktator av Juha Menna
I går den 8/9 åkte vi runt och letade efter någon bra plats att tända lampan på. Vi hittade ett jättefint ställe. Men tyvärr hittade ett husvagnsekipage samma ställe så vi åkte vidare.
Fin utsikt – tyvärr var det fler som gillade utsikten.
Vi hamnade i Gårdby. Där finns det gott om plats för alla. Det var inte bara vi som tänt lampor i Gårdby igår.
Vår lampa lyste upp fintLängre bort såg vi 6-7 fjärilslampor
I går flög det sådär men det som kom var fint. En stor hona av A.convolvuli (Åkervindesvärmare) samt tre ex. av S.exigua (Smalvingat lövfly) ny art för oss. Arten har ett kraftigt inflyg just nu.
A.convolvuli (Åkervindesvärmare)
Hela resan har några larver av P.tremula (Pilporslinsvinge) varit med oss i bilen. Anders tog en hona på ägg förra gången vi var på Öland i augusti för att han ville ta nya bilder på ägg och larver. Äggen kläcktes när vi var hemma på Malmön så larverna fick följa med till Öland. De äter och växer. Larven finns i två färgvarianter en grön och en brun. Som fjäril är det ingen färgskillnad.
I kväll ska det bli regn så vi har slagit läger och ska äta gott och titta på någon deckare på play.