Igår flög det en del runt lampan. Anders tog in tre fjärilar som såg lite intressanta ut. Vilka det är återstår att se.
Idag har vi promenerat runt i Sandhammaren- och Löderupområdet. Solen värmer även om det märks att hösten är på gång.
Nu har vi parkerat vid stranden i Hagestad. Fortfarande runt 13 grader fast klockan är snart 19.00. Lampan kommer att lysa och så blir det fotboll på radion.
Solen sken när vi vaknade så vi styrde mot Hornborgasjön. Det fanns många tranor på väg söderut som betade på fälten. I övrigt var det mest sothöns och svanar. Vi såg även några vråkar som svävade över markerna.
Ekornavallen
På väg från Hornborgasjön åkte vi vägen om Ekornavallen. Där finns stenkammargravar från stenåldern , gravrösen från äldre bronsåldern, samt stensättningar från järnåldern.
Dagens sista kulturbesök blev Varnhems klosterkyrka. En stenkyrka från 1250-talet.
Varnhems klosterkyrka
Åter i Skövde gick vi en promenad runt Karstorpssjön.
Karstorpssjön
Nu har vi tänt lampan vid Klagstorp sydost om Skövde.
Men fjärilarna har lyst med sin frånvaro. Visst flyger det men bara triviater. Inga rara! Igår åkte vi först till Tönnersa. Försökte locka med feromon men ingen lycka.
På eftermiddagen åkte vi till Skummeslövs strand. Tände lampan ute på sanddynorna men inget spännande på lakanet.
Idag den 1 augusti åkte vi en tur till Laholm. En liten mysig stad! Nu har vi åter tänt lampan på sanddynorna vid Skummeslövs strand. Hittills har det bara kommit fem tyskar till lakanet :-)
Sanddynor vid Tönnersa
Lampan är tänd vid Skummeslövsstrand
Fina hus och stenlagda gator i Laholm
Skummeslövsstrand har en kilometer lång sandstrand
Idag den 30 juli åkte vi till Halland. Första stoppet blev Mästocka ljunghed. Anders hade tänkt slaghåva efter larver på ginst. Men han hittade varken ginst eller larver. Nu har vi tänt lampan kanske kan det dyka upp något spännande. Det flög många olika arter men ingen riktigt spännande.
Jag har idag testat geocaching. Riktigt kul, hittade min första geocache här på Mästocka ljunghed.
Igår den 11 juli tog vi halvt om halvt en fjärilsledig dag. Vi åkte till Abisko för att fylla matförrådet. Anders fotade en thore hona i Abisko. När vi kom till vår parkering vid vandrarhemmet, var det dags att fixa med insamlade fynd. Anders fotade och spände. Jag läste.
Vid 22-tiden gick Anders och Kalevi upp på Njulla. De hade med sig bete och håvar. Jag kunde följa dem med kikaren. De gick fram och tillbaka på sluttningen och viftade med sina håvar. Viftandet var lika mycket efter myggen som efter fjärilarna. Turen vart framme! Anders fick tecta, lorezi och alpicola.De återvände från fjället vid 2-tiden. Man förlorar tidsbegreppet här uppe. Solen lyser dag som natt.
Idag den 12 juli tänkte vi gå till Trollsjön. Där vandringsleden börjar finns det parkering utmed vägen. När vi kom dit vid 11-tiden, var det fullt med bilar. Vi åkte tillbaka mot Björkliden och väntade en stund men icke! Det fanns ingen chans för oss att få parkering. Imorgon ska vi försöka igen. Det gäller att ställa klockan så vi är på plats tidigt. Blev lite god mat och dryck ikväll och naturligtvis fotboll. Heja Holland!
Den 8 juli bestämde sig Anders och Kalevi för att ta liften upp på Njulla. Anders fotograferade improba hona och såg richardsoni.Efter några timmar på fjället påbörjade de vandringen ner. Jag promenerade runt i Björkliden. Dagens höjdpunkt var fotbollen på kvällen. Vilken match!
Igår den 9 juli tog vi en slödag med frukost och lunch på hotellet i Björkliden. Vi tog en tur till Riksgränsen och fikade. Fram på eftermiddagen åkte vid till myren vid Abisko östra. Vi hängde upp några olika feromon. S.polaris flög rikligt. De kom så fort vi hängde upp feromonet. När vi kom tillbaka till vår husbilsplats, kom Daniel Dolfe. Planering av torsdagens eskapader startade genast. Helikoptern beställdes för ännu en resa till Nissuntjårro.
Idag den 10 juli flög Daniel, Kalevi och Anders till Nissuntjårro. När de landat på Nissonsnuokki gick Anders lite högre upp på Nissuntjårro och där flög bl.a.. chariclea och napaea.Dessutom flög det en del flyn. Daniel stannade kvar för att tälta på fjället. Anders och Kalevi gick ner. En del fjällfåglar sågs också.
Utsikt över Björkliden från Njulla
Tre klassiker. Toppröset på Njulla, Lapporten och Kalevi
Idag tog Anders, Kalevi och Jesper helikoptern till Nissonsnuokki, en klack på fjället Nissuntjårro. Nissuntjårro utgör tillsammans med Tjuonatjåkka Lapporten. Från helikoptern såg de någon som sprang uppför fjället. När de landat kom Niklas Österberg springande. Lite drygt en timma tog det för honom att springa upp -vilken prestation! Jesper och Niklas hittade två flygande alpina,hannar. De andra hittade 10 parasiterade kokonger av alpina. Anders tog bland annat richardsoni och lyngei. De gick ner från fjället och var tillbaka vid 22-tiden. En heldag på fjället.
Om ni undrar vad jag pysslade med så var jag vid Abiskojokk med Irene och Gun, de arbetar på vandrarhemmet Davvi Dallu. Vi promenerade runt och fikade. Sedan blev det en del spel på mobilen och bokläsning. Skönt att bara slappa i det fina vädret.
Idag den 6 juli kom vi till Abisko eller närmare bestämt Björkliden. Gårdagskvällen i Jukkasjärvi gav inget. Vi har parkerat vid vårt favorit vandrahem Davvi Dallu. De är så snälla där att vi får stå på deras parkering samt ha tillgång till dusch och el. Allt för en mycket billig penning. Davvi Dallu har blivit vandrahemmet där fjärilsfolket samlas. Ikväll fikade vi med Kalevi, Jesper, Jan och Kenneth. Alla inbitna fjärilsfantaster.
När man kör genom Kiruna ser man hur de håller på med nya vägar inför stadsflytten
Stora vacka berg/fjäll
Det ligger snö på topparna. Nu är det sommarvärme och då smälter den snabbt
Ikväll 5/7 är vi i Jukkasjärvi. Igår var en resdag ca. 70 mil. Sverige är långt! Vi stannade bilen utanför Arvidsjaur och somnade gott. Lite utanför Jukkasjärvi finns ett välbesökt fjärilsområde. Att besöka Jukkasjärvi är ett måste för alla entomologer. Här finns flera ovanliga flyn. Ikväll är Kalevi från Finland och Jesper från Trosa här. Eftersom jag ”samlar” på entomologer så har jag fått ett nytt fynd ikväll, Jesper. Kalevi har jag träffat tidigare.
Navigatorn håller oss på rätt väg
Vid Flatruet tog Anders en bild på en centaureae
Går åt mycket kaffe under den långa resan
Hundkexen blommar utmed vägen
Vi kör Inlandsvägen, trafiken är lugn och inga långtradare
Polcirkeln passerades idag
Älvbädd nedanför kraftverket Ligga
Porjus kraftverk.
Vet att vi närmar oss när Kiruna dyker upp på vägskyltarna