Igår var en innedag, regn och dimma. Idag har det varit soligt hela dagen. Idag var målet att ta oss till Kratersjön på för oss nya vägar. Vi startade i Tornehamn och första stoppet var på Rallarkyrkogården. När järnvägen Kiruna – Narvik byggdes i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet var det många rallare som omkom. När vi fortsatte vår vandring missade vi stigen vi skulle in på. Vi gick några kilometer innan vi insåg att vi var på fel stig. Det var bara att vända och leka stigfinnare. Vi hittade stigen. Den gick brant uppför fjället men efter några timmars kämpande var vi framme. Det flög många fjärilar där så vandringen var mödan värd. Nerför fjället gick det undan och efter en timma var vi nere.
Kategoriarkiv: Fjärilar/Butterflies
En dag på fjället
Vi hade bestämt med Östen, en fjärilssamlare, att vi skulle gå en tur till Kratersjön. Vi träffades vid 9.30 tiden och startade vår vandring. Framme vid Kratersjön träffade vi Matti och Karlevi, två samlare från Finland. Jag satt i solskenet och läste och slängde då och då ett öga på fyra män som gick omkring med sina håvar och hoppades på rara fjärilar. Idag var det fjärilarna som vann. Anders var den ende med tur, han fick en Agriades aquilo ( glandon). Vi var ute på fjället i sex timmar. När vi kom tillbaka till vandrarhemmet drog dimman in över fjälltopparna och en stund senare började det regna.
Idag den 7 juli har vi nått Jukkasjärvi.
Jukkasjärvi är en av de bästa fjärilslokalerna i trakten. Det brukar vara massor av mygg och knott här men ikväll är det riktigt bra. Det är även en bra fjärilskväll för t.ex olika flyn. I Jukkasjärvi är man aldrig ensam, ikväll är det en samlare från Tyskland och två från Finland här.
När man tillbringar så mycket tid på vägarna som vi gör, finns det saker man funderar på. T.ex. varför finns det inte lättöl att köpa på bensinmackar? Däremot finns det alltid 3,5% öl! Jag undrar också varför inte motorcyklister kan hålla hastigheten utan måste köra om hela tiden. De bara dyker upp i backspegeln och vips ser man dem försvinna i fjärran.
När man färdas genom Sverige ser man många blomsterängar och annat fint, här är några bilder från vår resa.
Nu är vi påväg norrut
Åkte från Värsås vid 11 tiden. 14 timmar och 78 mil senare är vi norr om Östersund.
På vägen stannade vi till och fotograferade alveus.
Nu är vi hemma igen
Resan söderut gav två nya arter, ev. tre, en är lite osäker måste kollas upp. Jag fick tid hos tandläkare (ibland ska man ha tur) så nu är min tand hel igen :)
Nu är lampan tänd
Igår tog vi en slappdag. Hyrde stuga och tittade på bröllop. Även om det går bra att sova i bilen är det skönt att då och då sova i en säng.
Nu är vi i trakten kring Åhus, på stäppartad terräng. Det är lite kyligt, bara 10 grader och nästan klart. Det brukar inte flyga så mycket då men vem vet, något spännande kan alltid dyka upp. Något spännande hände just, en kattuggleunge kom och satte sig på en elledning några meter från där vi sitter.
En fyndrik dag!
Lyset igår gav inte något oväntat. Vi släckte lampan vid 2.30 tiden. Klockan 3 hade vi rullat ut soväckarna i bilen och somnade sött. Vi vaknade vid 9.30-tiden av att solen värmde upp bilen. Efter frukost åkte vi till Veinge för att slaghåva på harris och ginst dock utan resultat. Vi åkte vidare mot Måstocka ljunghed och lyckades där håva in flera ex. av rufata och mucronata. Dagen var räddat. Dessa var nya fynd för oss. Sedan var det dags att åka mot dagens sista anhallt, Tönnersa. Här har vi nu kl. 23 tänt lampan och hoppas att något spännande ska dyka upp.
Framme
Idag blev det snabbmat, korv och mos i Åsa. Nu ska vi reka lite i omgivningarna, gäller att hitta en bra plats att tända lampan.
Nu åker vi till Halland
Jakten kan börja!
Våren är här :)
Nu är det dags för årets första fjärilstripp. Färden går mot Småland.
Ingen lycka denna gången. Fint soligt väder många fjärilar på vingarna men inte just den vi ville se.






























