I dag, 24/7, lämnade vi sommarhetsen på Malmön och körde till lugnet vid Hornborgasjön. Hittar skugga under körsbärsträdet.
På Malmön bor vi ca 260 åretruntboende. På sommaren ökar det till ca 5000 boende , förutom alla som åker ut över dagen för att bada. Så skönt att sitta här vid Hornborgasjön och njuta av lugnet. Planen är att vi kör vidare mot Jämtland, Härjedalen.
Den 1 juli var årets hittills bästa lyskväll. Det kom många fjärilar till lakanet, några riktigt rara som I.trigeminata (Brunfläckad lövmätare) och två C.juventina (Ormbunksfly)
C.juventina (Ormbunksfly)Några av fjärilarna på lakanet
Onsdagen den 2/7 var det en riktigt varm dag runt 30 grader. Vi bestämde oss för att stanna ännu en dag på Skäftekärrs ställplats. Tänkte att vi kunde få till ännu en bra lysnatt. På dagen höll vi oss i skuggan. De hade goda pizzor att sälja på restaurangen så det blev pizza till middag.
Surdegspizzor, väldigt goda
När vi tände lampan vid 23-tiden kom det en del fjärilar men ingen spännande.
I går, 3/7, körde vi till Möckelmossen. Efter två lysnätter när lampan släcks först vid 2-3 tiden kände vi för en slappardag. Vi träffade två entomologer som höll på med Dagfjärilsövervakning. Dagfjärilsövervakning innebär att man varje dag går en bestämd slinga, samma slinga varje dag, och noterar vilka fjärilar man ser. Ansvarig för dagfjärilsövervakningen i Sverige är Lars Pettersson, som var en av dem vi träffade.
Lars PetterssonSam Bengtsson
Idag, 4/7, hade vi tänkt köra till Skåne men när vi tittade på väderleksrapporten bestämde vi oss för att stanna på Öland några dagar till. I Skåne skulle det regna och regna och sedan skulle det komma mer regn.
I går, 30/6, var det riktigt varmt och skönt. Vi åkte till Gråborg för att se om S.pruni (Plommonsnabbvinge) hade börjat flyga. Vi såg en men hann inte ta någon bild. När Anders fotograferar och har keps på sig blir han ofta irriterad över att skärmen stöter till blixten som sitter kameran. Jag googlade ”keps utan skärm” och visst fanns det en sådan. Vi beställde en så nu är Anders nöjd i sin ”keps utan skärm” när han fotograferar.
Anders med keps utan skärm
I värmen ville vi inte äta varm mat så det fick bli en tonfisksallad innan vi tände lampan vid Gårdby sandhed.
Trots utmärkta lysförhållanden så kom det bara förväntade arter. Inget spännande.
I dag, 1/7, körde vi till Ismantorps borg för att prova om det gick att locka fram någon S.vespiformis (Getinglik glasvinge) med hjälp av feromon. En visade sig men stack iväg snabbt.
Vi åkte vidare till Skäftekärr. Nytt för i år är att de som äger hotellet och restaurangen i Skäftekärr hade gjort en liten ställplats med plats för fyra bilar. I dag är det bara vi här. Vi fick ok på att tända lampan i skogen vid ställplatsen. Nu hoppas vi på lite tur med fjärilsjakten.
Detta är årets första Ölandsbesök för oss. Så härligt att vara här igen!. Vi har tillbringat de senaste dagarna med att kolla runt på ön så att allt är som det brukar.
Promenad vid Gårdby sandhedKalkstad fick ett besök
Det har varit väldigt blåsigt de dagar vi varit här så inte en chans att tända fjärilslampan.
I vår husbil finns ingen ugn men det finns en fantastisk uppfinning som heter Omniaugn. Man sätter den på gasspisen och använder den som en ugn, I går gjorde vi pizzabullar,
FÖREEFTER
I dag, 29/6, är vi på Grönhögens ställplats. Vi tog en promenad i blåsten.
I går, 13/6, besökte vi olika platser i och runt Skövde. På eftermiddagen åkte vi till Nohlmarken, ett naturområde söder om Skövde. Där växer många fina blommor.
Gökört, nattochdag samt stora områden med gräsull. Det såg nästan ut som om det snöat när man stod en bit ifrån gräsullen. På kvällen tände vi lampan men det kom nästan ingenting trots fina väderförhållanden.
I dag, 14/6, åkte vi upp på Billingen till Blängsmossen. Fin natur att promenera i.
I dag ,12/6, åkte vi till Skövde och gick på Vasaskolans sommaravslutning. Anders jobbade där i 38 år och jag gjorde mitt sista arbetsår på Vasaskolan. Det är inte många gamla kollegor kvar men några träffade vi. Alltid kul att träffa kompisar!
Vädret har inte lockat till husbilsturer men äntligen är sommaren på väg. I dag (11/6) packade vi bilen och styrde mot Hornborgasjön, som så många gånger förr. Vi har just ätit en pizza och sitter och tittar ut över sjön. Härligt!
Efter påskfirande och hemmapyssel var det dags (29/4) för ännu en tripp mot Uppsala. Denna gången tog vi oss så sakta mot nordost. Första stoppet var Hornborgasjön för att titta på fåglar. En sothöna lät sig plåtas.
Efter en avstickare till Stenstorp och Erikssons husbilar där vi köpte nytt bodelsbatteri åkte vi till Nolmarkens naturområde.
I Nolmarken finns många fina blommor som backsippa och kabbleka.
I dag 1/5 körde vi till Anunds hög utanför Västerås. Där finns även skeppssättningar att se.