Rapport tre dagar

Jag har haft svårt att ladda alla batterier till mobil, ipad, dator så det har inte varit någon aktivitet här på sidan. Vi hade igång elverket en stund så vi kunde ladda men elen ska användas till mycket.

Många sladdar blir det :)

Det har varit Skördefest på Öland hela helgen. Massor med husbilar, folk och aktiviteter. Vi var i Mörbylånga och tittade runt. Där visades bl.a en ångmaskin som kunde såga och hugga ved.

Vi köpte hembakade småkakor, fika är en viktig del av husbilslivet.

Det var många loppisbord

Nu är vi i Grönhögens hamns ställplats. Nu ska allt laddas! I kväll hejar vi på Daniel Ståhl!

Nu är vi ”hemma” på Möckelmossen

Inte heller igår kom det något spännande till lampan. Var gäller fjärilar har inte Öland visat sig från sin bästa sida. Men det finns så mycket annat att se. Nu drar ju dessutom Skördefesten igång.

Innan vi lämnade norra Öland åkte vi till Byxelkrok.

Det pyntas inför Skördefesten
Målade trasmattor på vägen

Nu är vi åter på Möckelmossen. Här känner vi oss hemma. Har promenerat på Alvaret i solskenet. Vädret kan vi inte klaga på.

Nu är vi på norra Öland

Lysningen vid Ismanstorp gav inget.

I går, 24/9, var det blåsigt. Perfekt väder för surfarna.

Spännande att titta på

Det finns mycket sevärt på Öland förutom fjärilar. Många vackra murar t.ex.

Överallt på Öland finns kalkstensmurar

Det har varit många tranor i luften på väg söderut. En fin större strandpipare fastnade på bild.

En båt som passar bäst på land.

Inget hummerfiske med denna :)

I dag, 25/9, åkte vi norrut på Öland. Vi tänkte besöka Borgholms slottsruin men tyvärr stängde de i går.

Vi träffade på några kameler, det var nog dagens mest oväntade sevärdhet.

Nu har vi tänt lampan i Skäftekärr, Böda ekopark. Hoppas kunna rapportera något stort imorgon.

Sandby borg

I dag gjorde vi ett besök vid Sandby borg . Numera är det bara ruinerna kvar efter en borg från järnåldern. Det har gjorts utgrävningar där under de senaste åren och man fann smycken och skelettdelar.

Det är inte mycket kvar av borgen

I dag har det varit lite blåsigt med vågor på Östersjön.

Soligt men blåsigt

Nu är vi vid Ismanstorp. Här har vi tänt lampan så nu sitter vi och väntar på spännande inflygning.

Ännu en solig varm dag

Det kom inget roligt till lampan i går, halvbra drag.

I dag, 22/9, var vi ännu en gång i Stenåsa för att ta bilder på M.stellatarum.

Anders med kamera går runt i lucernen

För två dagar sedan hängde vi upp en fälla i Gårdby. I dag var det dags att kolla den.

Nertagning av fällan

Vi har inte gift i fällan utan små burkar med rödsprit. Fjärilarna blir lite slöa men inte mer påverkade än att de kan släppas efteråt. Denna gången var det två blåa ordensband och några buskflyn

Burken är öppen bara för fjärilarna att flyga iväg

Överallt på Öland ligger det pumpor. Vackra färgklickar i landskapet.

Pumpor i mängd

I dag kände vi inte för att laga mat så det fick bli mat på lokal. Jätteportioner och gott var det!

Schnitzel med potatisgratäng och bea

Sommarväder på Öland

Det kom inget spännande till lampan i går.

I dag, 21/9, åkte vi en sväng till Naturbokhandeln i Stenåsa. Anders hittar alltid något roligt där att titta på.

En ny fjärilsbok kanske??

I Stenåsa fanns det en äng med lucern. Där flög M.stellatarum (stor dagsvärmare). Anders fick några fina bilder.

På eftermiddagen gick vi en promenad på Alvaret. Det var väldigt torrt, knappast någon växtlighet. En liten blomma hittade jag.

Nu har vi tänt lampan vid Möckelmossen. Det är 12 grader ute och klockan är 22.30.

NU ÄR VI PÅ öLAND

Öland, nu är vi här!

I går, 18/9, kom vi till Öland. Det har inte varit något fjärilsletande än. Vi har bara njutit av fint väder och att vara här.

Vacker solnedgång över Alvaret

I dag har vi varit i Mörbylånga. Det finns ett bra loppis där som vi brukar besöka. Vi hittar ofta bra böcker där.

Sedan åkte vi vidare till Grönhögen.

Skarvar på piren och Långe Jan i bakgrunden
Fiskebåt i hamnen.

I morgon är det nog dags att tända lampan.

Intet nytt på fjärilsfronten

Vi hade lampan tänd vid flera tillfällen på Väddö. Det flög hyfsat med fjärilar men bara förväntade arter. Vädret var perfekt, varmt lite/ingen vind. Efter några dagar på Väddö drog vi oss hemåt.

Vi stannade och besökte Sala silvergruva. Tyvärr var det fullbokat vad gällde att titta närmare i gruvan. Så vi fick nöja oss med museet och omgivningarna.

Vi besökte även Anundshög. Ett område som var ett kulturellt centrum under järnåldern. Det är ett av Sveriges rikaste och största fornlämningsområde.

Vi gjorde även ett stopp vid Nohlmarkens naturreservat. Tände lampan på parkeringen men dåligt resultat även där.

Nu åker vi hem ett par veckor och sedan letar vi nya jaktmarker:)