Några superfina dagar på Öland

I dag, 30/6, åkte vi hemma efter några mycket lyckade dagar på Öland. Stora Frö blev sista lyskvällen. Tre nya fynd på några dagar, det hör inte till vanligheterna.

Nu ska vi vara hemma ett tag men i slutet på nästa vecka ger vi oss ut igen. Kanske Öland eller Skåne eller varför inte Dalarna. Det är en av fördelarna med husbil, vi åker dit där solen skiner och fjärilarna flyger:)

Tack för denna gången, Öland

I kväll har vi tänt lampan vid Stora Frö

Ännu en varm, solig dag på Öland. Vi har åkt runt på mellersta Öland och hamnade i Bejershamn där vi satt och slappade i skuggan. Det är nästan så man längtar till att det ska bli kväll och lite svalare. Att man dessutom kan titta på en vacker solnedgång är inte fel.

Solen på nedgång

Vilket drag det är ikväll runt lampan. Huvudattraktionen än så länge är C.luteago (Glimrotsfly), som tagits ny för Öland 2020 och bara noterats i ett fåtal exemplar än så länge  här på Öland.

C.luteago (Glimrotsfly)

Det kom även en Z.pyrina (Blåfläckig träfjäril). En mycket trevlig kväll!

Sköna varma dagar på Öland

Lysningen på Karums alvar den 24/6 gav inget nytt även om det var hyfsat med fjärilar på lakanet.

I går, 25/6, åkte vi en tur till Mörbylånga. Det var i varmaste laget för att vistas utomhus dagtid. Så vi slappade i väntan på att det skulle svalna av. På kvällen tände vi ännu en gång lampan på Gårdby sandhed. Det flög bra. Vi skålade för vår 49:onde bröllopsdag!

A.ripae (Havsstrandsjordfly)
H.vitalbata (Längdsbandad strimmätare)

Idag, 26/6, åkte vi runt på Öland. Det blommar rikligt överallt. Vid Mysinge hög var det mängder av Blåeld.

Även idag blev det en tur till Mörbylånga. På torget står en liten fin staty av Jörgen Hammar föreställande Per Ekström, Solmålaren.

Solmålaren, Per Ekström

Efter en glass på torget åkte vi till Möckelmossen. Här har vi tänt lampan i kväll. Trots alla Ölandsresor genom åren så har vi missat en art men i kväll kom den! S.decorata ( Blåfläckad lövmätare). Och just nu kom ännu en saknad art H.irregularis ( Ockragult nejlikfly). Vi har turen med oss i kväll:)

S.decorata (Blåfläckad lövmätare)
H.irregularis (Ockragult nejlikfly)

Nu får vi resa igen

Skönt att kunna lämna det egna länet och åka dit man vill. I går, 23/6, packade vi bilen med allt vi kan behöva för ca. en vecka och styrde mot Öland. En ö som det alltid är kul att besöka.

Äntligen är i här

Vi åkte till Gårdby sandhed, där vi slog läger. När det mörknade tände vi lampan. Det flög en del men inget som höjde pulsen.

Ett av våra favoritställen

I dag har vi varit vid Litorinavallen, hoppades att kunna locka någon glasvinge till feromonet . Men vi kammade noll.

Det gäller att läsa på

Sedan åkte vi till Bejershamn för att få lite skugga under träden

Varmt både ute och inne

I kväll har vi tänt lampan vid Karums alvar