Kategoriarkiv: Fjärilar/Butterflies

En bit på väg mot Abisko

Ingen framgång med bete igår, två ointressanta flyn -det var allt. Idag den 3 juli åkte vi från Styggforsen i Dalarna  till Flatruet i Härjedalen. Det är stor skillnad på vägkvaliten i de olika länen. Dalarna vann idag.

Det var inte mycket trafik eller djur på vägen. Vädret var ömsom sol och ömsom regn. När vi kom fram till Flatruet, så sken solen. Vägen över fjället Flatruet är Sveriges högst belägna allmänna väg. Här letade vi efter arbusculaelarver. Ingen lycka idag, kanske imorgon.

On the road again

 

Vi påbörjade vår Norrlandtripp den 30 juni med stopp i Uppsala. Träffade barn och barnbarn. Den 1 juli var det dags för en av årets höjdpunkter -konsert med Rolling Stones. Vi har sett dem åtta gånger sedan 1973. Denna konsert var otroligt bra, alla var på topp. De är ju alla i 70-årsåldern så det är beundransvärt att de orkar hålla rocktempo i två timmar.

I dag den 2 juli åkte vi först till Bråfors för att se om det fanns några britomartis. Anders tyckte sig se ett exemplar men fick det inte på bild. Detta är en art att vara rädd om. Den är på väg att försvinna från Sverige. Nu är vi vid Styggforsen, ska beta här ikväll. För er som inte är så bevandrade i fjärilsvärlden betyder att beta att man penslar trädstammar med en blandning av vin och någon sorts fruktmos. Vi använder glögg och fikon. Om det blir någon fångst får ni reda på vid nästa uppdatering av bloggen.

Ibland åker vi en tur :)

Denna gången blev det ett nygammalt färdsätt…. med vanliga bilen. Efter att vi lämnat husbilen i Västergötland för lite garantiservice så åkte vi till Västmanland i två dagar.

Innan vi lämnade Västergötland gick vi runt en stund i Djupadalen i Dala. Det flög lite fjärilar där men inga spännande arter.

Vi åkte och hämtade upp Claes Eliasson i Lindesberg, vår västmanländska guide, sedan åkte vi till Munkhyttan. Där flög maturna, aurinia, petropolitana m.fl.

Nästa stopp blev Älvestorp. Turen var med oss, det flög fina pantermätare där.

Claes har varit med och arbetat med flera av de fina naturområdena i Västmanland, ett av dem är Älvhytteängen. Ett riktigt fint område för fjärilar. Där såg vi aurinia, albulata (i mängd) och diverse micros.

Sista stoppet för dagen blev Viker. Vi hoppades få se lucifuga men det var för kyligt så ingen tur där.

Dag två hamnade vi i Tiveden vid Tivedstorp. Vilken överraskning att mitt i skogen hitta ett jättetrevligt matställe med vandrarhem. Stannade där hela dagen, åt gott och sov gott på vandrarhemmet.

Sedan var det dags att återvända till Stenstorp för att hämta husbilen och vända bilarna västerut!

 

 

Tur med både väder och fjärilar!

Vi tog en tur till Småland och Öland 20 till 27 maj. Första stoppet blev vid Grytsjön, halvbra flygning men inga rara. Vidare till Öland där det var varmt och skönt! Tände lampan på Möckelmossen. Träffade Bengt-Åke Bengtsson som också var på fjärilsjakt. Det mest intressanta som flög var fagaria.

Den 22 maj fick vi äntligen se blommande Våradonis, på Öland kallad Arontorpsrosen. Har vid flera tillfällen tittat efter denna blomma men den har antingen varit överblommad eller så har det varit hästar i hagen.

På kvällen lyste vi i Arontorp. Bra drag med bland annat binaria och milhauseri.

Den 23 maj besökte vi Ismantorps fornborg. Borgen byggdes under 200-talet e.Kr. och var i bruk till 600 e.Kr. Man tror att borgen använts som marknadsplats eller som tillfälligt boende. På kvällen tände vi lampan på parkeringen vid Ismantorp. Mycket bra flygning med bl.a. binariatritophus ett ex. anseraria och både hona och hane milhauseri.

Den 24 maj tog vi en fjärilsfri dag, shoppade i Färjestaden tog in på Haga Park och åt pizza i Mörbylånga. Om ni funderar på vad jag gör när Anders tittar till lampan så läser jag. Denna resan blev det fyra böcker av skiftande slag. ”I stundens hetta” deckare av Viveca Sten, ”Konsten att höra hjärtslag” av Jan-Philipp Sendker en bok som ger många tankar, ”Hitta vilse” av Carin Hjulström och ”Gustavs grabb” av Leif G W Persson. Avkopplande att läsa när fjärilarna flyger!

Eftersom det var så bra drag vid Ismantorp gjorde vi ännu ett besök där, bra drag men få arter. Milhauseri flög i ett flertal ex. Vi träffade en holländare på parkeringen, han blev så intresserad av Anders lampa att han stannade hela kvällen och kröp runt på lakanet och fotograferade allt!

Den 26 maj åkte vid åter till Grytsjön där vi träffade Peter Koch-Schmidt. Alltid roligt att träffa andra fjärilsentusiaster. Hyfsat drag runt lampan med timon, anachoreta och milhauseri.

Den 27 körde vi västerut mot hemmet. Detta var vår första längre tur med husbilen. En mycket lyckad tur och vi trivs fantastiskt bra med bilen.

 

Även närmiljön är värd att besöka!

Den 16 maj tog vi en tur till Bua hed, som ligger på fastlandsidan norr om Malmön. Färja och promenad så är man framme. Vi letade efter fagaria men hittade ingen. Kopulerande skogssandjägare fanns det gott om.

På kvällen tände vi lampan på ljungmark på Malmön. Det enda som flög var hippocastanaria men de flög desto rikligare.

Den 18 maj gick vi en promenad på vår vackra ö, såg flera fina karminspinnare och överallt blommar det.

Nu är det vår!

Vi har förverkligat en dröm och köpt en liten husbil. Vi åkte till Västmanland några dagar för att prova husbilslivet. Vilken lycka att ha hemmet med sig, det kommer att bli många fjärilsresor! Vädret var varmt och skönt på dagarna men kallt på kvällar och nätter.

En av kvällarna tände vi lampan i Noratrakten och såg ett flertal consocia och polycommata samt ett ex. av lamda bland många andra vanligare vårarter.

På hemvägen stannade vi till i Skövde. Vi tände fjärilslampan vid Klagstorp. Ett fint ex av ornitopus visade sig. Vi hann även med att träffa kompisar i Skövde, alltid kul att träffas.

Vi har ju åkt runt i stora delar av Sverige genom åren och sett många av Trafikverkets fina rastplatser men nu har jag sett den fulaste. Vid Grevagården utanför Skövde finns den!

I år har inte Abisko/Björkliden visat sig från sin bästa sida!

Det har regnat varje dag dessutom kraftig vind. Trots detta blev det två turer till Njulla. På fredagen kom Björn Holm och Martha till Davvi Dallu. Har nästan blivit fjärilssamlarnas vandrarhem. Trots vädret har det varit en lyckad resa, tack vare hecla och lite annat.

Imorgon avbryter vi årets fjälltur och styr bilen söderöver. Ska åka Inlandsvägen, hoppas att vi åtminstone får se lite sol. Skulle det dessutom komma någon fjäril är det ännu bättre!

IMG_1121 kopiera IMG_1127 kopiera

Fjällen hägrar även i år!

Den första juli styrde vi bilen norrut. Första stoppet blev Alnö och träff med Östen, Gunnel och Ingemar. Fika och fjärilssnack innan vi drog vidare. I år körde vi kustvägen till Töre innan vi vek av norrut. Stannade till i Jukkasjärvi, träffade en man från Danmark som bekräftade vad vi också sett. Inga intressanta fjärilar.

Den tredje juli kom vi fram till Björkliden och Davvi Dallu, vandrarhemmet som är nästan som hemma. Vi träffade Daniel Dolfe som plåtar fjärilar.

På torsdag bokade Anders och Daniel helikopter för att flyga över Torneträsk till fjället Borrasacohkka. Det kostar om man vill ligga på topp(en)! De hoppades få se Boloria polaris. Men den var överflugen. Däremot flög rikligt med helt nykläckta Colias hecla, minst ett hundratal. Efter en mycket lyckad dag tog de helikoptern tillbaka. På kvällen kom Kalevi från Finland till Davvi Dallu. Trevligt fjärilssnack och lite annat prat blev det i köket innan sovklockan ringde.

Idag fredagen den femte juli var det tänkt att Daniel, Kalevi och Anders skulle tagit liften till Njulla men regntunga skyar ändrade de planerna. Hoppas på bättre väder imorgon.

Kopulerande hecla
Kopulerande hecla
Njulla med Lapporten i bakgrunden
Njulla med Lapporten i bakgrunden
Helikoptrarna transportet material till byggen i fjällvärlden
Helikoptrarna transportet material till byggen i fjällvärlden
Vårt favorit vandrarhem Davvi Dallu
Vårt favorit vandrarhem Davvi Dallu