Kategoriarkiv: Fjärilar/Butterflies

Tillbringar helgen 23 – 25 mars i ett soligt Småland

Tände lampan för första gången i år på fredagskvällen. Det var fler fjärilar än vi förväntade oss men inget spännande.

På lördagen såg vi och fotograferade flera videfuksar, så nu är det vår! Vi bor på ett jättemysigt vandrarhem i Bussamåla – trevlig personal, rent och snyggt. Ett ställe jag kan rekommendera.

På kvällen var det drag vid lampan, ett tiotal arter. Det mest spännande var en hispidaria.

Idag söndag fotograferade vi bl.a. videfuks, körsbärsfuks, vinbärsfuks och sorgmantel.

 

 

 

Summering av 2011

Vi gjorde många roliga fjärilsresor runt om i Sverige 2011. Det blev tio nya arter bl.a ornata, lunaris, salicalis, lychnidis, ocellaris, affinis, berbera och bicolorata. Vi hittade även larver av virgo och argentea. Att få 10 nya arter efter att samlat fjärilar i 55 år, det är bra! Vi var inte norröver 2011 så de arter vi hittade är från Skåne, Öland och Småland.

Om vädret och hälsan är med oss så gör vi årets första resa i februari-mars. Vi har även tänkt oss en Lapplandsresa i år.

Roligt i Skåne i september

På torsdagen den 15 sep. åkte vi till Skåne. Hade bokat vandrarhem i Åhus,  kom dit vid 22-tiden. Åkte genast ut för att beta i omgivningarna. Det enda intressanta den kvällen var en fräsch fraxini. På fredag förmiddag gick vi runt på fälten i Åhustrakten och slaghåvade. Hittade genast en argentealarv. Det blev den enda vi hittade trots många timmars letande.

Hade bokat in oss på vandrarhem i Skåne Tranås, ett kanon ställe. Snyggt, eget pentry, dusch och toalett på rummet. På kvällen åkte vi till trakten av Onslunda och tände lampan. Lyckan var fullständig när det kom lychnidis, inte bara en utan flera.  Man trodde lychnidis var försvunnen från Sverige tills 2010 när några forskare från Lund hittade den och upptäckte att arten var bofast. På betena kom inget speciellt.

På lördag åkte vi till Hammenhög där vi bodde på vandrarhemmet. På dagen var vi vid Sandhammaren och letade efter juventinalarver men utan framgång. Anders slaghåvade på gråbo men hittade inget intressant. Lampan tände vi vid Löderups strandbad, där vi bland annat fick se ocellaris och l-album.

På söndag var vädret dåligt men vi hittade ytterligare en argentealarv vid Åhus. Sedan kom regnet och det var dags att åka hem. Ännu en lyckad resa!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Öland 7 augusti – 8 augusti

Vi tände lampan på Norra Öland.  Dålig flygning. Provade med både lampa och bete,  men de fjärilar som kom,  blåste iväg.

Vaknade av att solen sken,  åt  frukost och sedan drog vi iväg för att leta dagfjärilar. Hittade inget intressant. Vi bestämde oss för att åka söderöver. Planen var att lysa i Gårdbytrakten. När vi satt och väntade på att det skulle mörkna, den naturliga vägen, blev himlen svart och inom några minuter vräkte regnet ner. Ett kraftigt åskoväder låg rakt över oss. En timma senare hade det dragit förbi och vi tände lampan. Det kom massor av fjärilar bl.a en candidula. Så småningom packade vi  ihop p.g.a. kyla och dimma, fällde bilstolarna och somnade.

Öland 6 – 7 augusti

Efter att ha varit på Malmön nästan hela juli var det dags för en Ölandsresa. Vi kom hit igår den 6 aug. och  satte upp duken i trakten av Arontorp. Bra flygning,  många binaria både honor och hannar. Klockan 1 började regnet,  så snabbt in med allt i bilen. Vi fällde bilsätena och sov till kl. 8 på morgonen. Regnet har öst ner hela dagen,  så vi har varit på Fjärilsmuseet och fikat. Vi har hyrt en stuga,  så i natt får man sova i en säng! Hoppas att det blir uppehåll så vi kan tända lampan i kväll.

På resande fot igen

Förra helgen var vi i Tönnersa. Turen var med oss, vi fick vad vi ville, nykläckta, frächa oxalina.

Eftersom väderprognosen verkade bra för Ystadtrakten, bokade vi vandrarhem och nu är vi här. Igår kväll blåste det förmycket för att sätta upp duken vid Kabusa så det fick bli Sandhammarenområdet. 15 grader och lätt regn, perfekt lysväder. Det kom två Hoplodrina ambigua, så turen är med oss denna helgen också.

Igår tände vi lampan i Kåseberga. Det kom några Hoplodrina ambigua. Vi betade också. För er som inte vet vad betesfångst är kan jag inviga er i denna ädla konst. Vi blandar en brygd av mosade fikon, rött vin och socker. Det finns många olika skolor för vad brygden ska innehålla. Det är en fördel om betet får stå några veckor och jäsa till sig. Sedan penslar man brygden på trädstammar. Fjärilarna är inte sena att testa. Ofta sitter fjärilarna där hela natten och gottar sig. Igår hade vi tur med betet, även där fick vi Hoplodrina ambigua. Vi fick även två Mythimna lalbum. Ambiguan och l-album är båda ganska nya för Sverige, de invandrade för bara några år sedan.

På fjärilsjakt

Efter Abisko resan var vi en tur till Malmön, inget nytt i fjärilsväg där. Därefter var vi en vecka i Uppsala och passade barnbarn, på vår lediga kväll åkte vi en sväng till Skutskär för att titta efter vampyrfjärilen, trots dimma och småregn hade vi tur, hittade ett fint ex.

Nu är vi i Skåne, sydöstra hörnet och hoppas att något spännande ska dyka upp på lakanet. Man träffar många trevliga personer när man är ute och lyser. För en stund sedan stannade det en bil med en jättetrevlig kille och en tjej, de blev intresserade av vad vi höll på med, så de stannade en stund och tittade på fjärilarna. Efter en liten stund kom ytterligare en bil och vem var det som kom om inte Benny Henriksson, Benny får nog snart räknas som allmän :). Det flyger rikligt med fjärilar så det kan bli en spännande natt.

Några bra dagar i Björkliden

I torsdags tog Anders, Björn, Niklas och Stefan helikoptern till Nissuntjårro. De hittade lite smått och gott.  Igår var en halvbra dag, regn och kallt. Vi var ute en stund och testade feromon. Eftersom väderprognosen såg bra ut ställde vi väckarklockan på 7 idag. Solen har skinit hela dagen och det har varit riktigt varmt. På förmiddagen gick vi upp på baksidan Njulla. Anders fick några napaea. Hem och fyllde på vattenflaskorna och sedan ner till en myr vid Abisko för att använda våra feromon. Turen fortsatte. Anders lyckades fånga funebris och parilis. Björn och Niklas kom till myren och provade feromonfångst. Nu ikväll är Anders, Björn och Niklas upp på fjället för att försöka fånga flyn på bete.

Två regniga dagar i Abisko

Vädret har varit riktigt uselt de två sista dagarna. I måndags såg vi på väderkartan att vädret var bättre i Jukkasjärvi. På kvällen åkte vi iväg. Jukkasjärvi ligger bara 12 mil från Abisko men där var det 18 grader och inget regn. Vi gjorde ett besök i Jukkasjärvis kyrka. Där finns en berömd altartavla av Bror Hjort.

Man är sällan ensam i Jukkasjärvis skogar, det kom tre entomologer från Uppsala. De tre grabbarna, Stefan, Björn och Niklas har vi träffat tidigare. Sverige är inte så stort när det gäller att hitta entomologer. Det var många flyn på vingarna, så Anders håvade in en del rara. Vid tre-tiden på morgonen vände vi hemåt. När vi närmade oss Abisko såg vi en otroligt vacker regnbåge.