Nu är vi i Skåneland

Vi stannade på Sturkö camping i två dagar. Efter att vi varit på vägarna i två veckor så behövde vi få tillgång till tvättmaskin och lite andra faciliteter.

Men nu rullar vi igen! Igår åkte för att se om vi kunde få syn på någon Mnemosynefjäril. Mnemosynefjärilen är sällsynt och utrotningshotad, men finns på några få platser i Medelpad, Uppland och Blekinge. Den är fridlyst inom EU och Sverige. Vi hade tur och fick se en vacker Mnemosynefjäril. Vi fick tyvärr ingen bild på Blekingevarianten. Bilden nedan är tagen för några år sedan i Uppland.

Sydöstra Skåne är liksom Öland ett favoritresmål. Nu är vi i Sandhammaren, allra längst ner i sydost. Här är kilometerlånga sandstränder. Tror inte jag tänker bada, vill gärna ha 22-23 grader i vattnet :)

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.