Kategoriarkiv: Fjärilar/Butterflies

Man tar vad man har!

Helgen 6-9 juni åkte vi en tur till Småland och Skåne. Första stoppet blev Grytsjön, Nybro. Där träffade vi Östen Gardfjell, Göran Palmqvist, Björn Holm och Niklas Österberg. För att vara Grytsjön flög det ganska dåligt. Bästa fyndet blev en anachoreta.

I Småland var vi ute efter xanthomelas larver. Eftersom de lever på videbuskar som växer vid vatten är enda sättet att få tag i dem att använda något som flyter för att ta sig fram till larvkolonierna. Efter att ha spanat av åkanten med handkikare hittade vi ett misstänkt ”gnag”. Tubkikaren kom fram och vi kunde konstatera att vi sett rätt – xanthomelas! Dags för sjösättning!

Vi hade tagit med oss barnbarnens lilla gummibåt (max 60kg stod det på den) och Anders gav sig ut på en äventyrlig färd. Resultatet blev åtråvärda larver – lycka på Lyckebyån!

Vad då knäppt!
Vad då knäppt!

 

 

 

xanthomelas
xanthomelas

 

 

 

 

 

 

På kvällen tände vi lampan vid Kolhögarna, Åhus. Det kom ganska få arter men två albicolon (turbida) dök i alla fall upp. Ännu en sen natt men denna natten sov vi inte i bilen utan i Cigarrkungens hus (vandrarhem), ibland får man lyxa till det :)

På lördagen letade vi efter ”stillfröarter” utan resultat. Däremot hade vi tur att hitta tre H.aquata vid Horna. Vi fortsatte sedan till Grytsjön, där vi lyste på kvällen. Hyfsat drag men inga rara arter. Dock fick Anders chans att fota en hel del ”trivialarter”.

 

H.aquata
H.aquata

 

 

Bra lys på Malmön 24 maj-13

På Malmön är det mest berg. Det finns dock lite träd och annat smått och gott som växer där. På norra delen finns ett stort område med ljung. Vi tände lampan i ljungområdet, kanske det skulle kunna dyka upp någon hippocastanaria,om vi hade tur. Tur hade vi! Det kom säkert ett hundratal (på en lampa).

Kvällen därpå tände vi lampan på Bua hed, vid Åbyfjorden. Hade hoppats på fagaria, men det kom ingen. Däremot flög ett tjugotal hippocastanaria.

hippocastanaria
hippocastanaria

Fångade och kläckta på Malmön 26-28/4

Helgen 26-28 april åkte vi till Malmön. Lördag kväll passade vi på att tända lampan i ett nedlagt stenbrott för att se om det var något på gång. Förutom vanligare arter som olika sälgflyn kom även en X. areola. När vi kom hem hade en av C. argentea pupporna kläckts. Larverna togs i Skåne 2011. Efter ytterligare två dagar kläcktes den andra puppan. Resultatet blev en hona och en hane. Kul!

X. areola
X. areola
C. argentea
C. argentea

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu börjar årets fjärilssäsong! Blekinge blev första landskap att besöka 5-7 april-13

Solen lyser över Karlskrona fast någon värme är det inte, 4-5 grader på eftermiddagen. Efter att ha installerat oss på ett hotell, hittat en pizzeria, var vi klara för fjärilsjakt.

Så här års flyger det inte så många olika arter men de som flyger är värda all uppmärksamhet. En art som vi aldrig sett är T.rupicapraria men i år var det dags. Honan har förkrympta vingar och kan inte flyga. Hanarna flyger runt och söker upp honorna. Med utmärkt guidning av Benny Henriksson hittade vi både hona och hane. De fanns dessutom i riklig mängd.

Stilig hane
Stilig hane
Kopulerande
Kopulerande
T. rupicapraria
En vacker hane
En vacker hane

Sol i Skåne visade väderrapporten. Alltså blev det en Skånetur 19 – 21 okt.

Lämnade ett regnigt Värsås. När vi kom fram till Ängelholm sken solen och termometern visade på 17 grader. På kvällen satte vi upp lampan i trakten av Våxtorp. Efter en liten stund kom den vi väntat på, en legatella. En stund senare kom ännu en. Varm och skön kväll, dessutom lyckad!

I dag den 20 okt. har det varit som mest 19 grader, sommarvärme! I kväll lyser lampan på Kullaberg. Hoppas på att en buettneri ska komma inflygande till lampan. Ingen buettneri kom men ändå en fin och varm kväll!

 

Lyckad hemfärd 5-6/7

Vi åkte från Abisko den 5 juli. Vi tog vägen om Karesuando på hemvägen. Hoppades att få se en hochenwarthi. Vi hade tur, den flög rikligt! Glada vände vi bilen söderut. Varje gång vi stannade för att ta en paus tittade Anders i sina burkar om någon av kokongerna kläckts. Vid Högakustenbron var den första kokongen kläckt. Ut kom en snygg puengeleri. Vi stannade till i Matfors och blev bjudna på kaffe av Ingmar Karlsson och hans fru Rigmor. Det var ett trevligt avbrott på bilåkandet.

Vid midnatt den 6 juli var vi hemma. Idag på morgonen (7/7) satt det en mycket vacker alpinahanne i burken. Snacka om lycka!

Nu ser vi fram mot att åka till kusten några veckor. Där blir det mer sol och bad än fjärilsjakt.

 

 

 

 

 

 

Nu är snart fjällvistelsen slut för denna gången. 4/7

Inga nya fynd de senaste dagarna men Anders har fått många nya bilder på gamla fjärilar (nykläckta men finns i samlingen sedan tidigare). I söndags kom Östen Gardfjell hit. Iduna lockade även honom. På måndagskvällen bjöd vi Daniel o Östen på tacos. Trevlig kväll där smått och stort dryftades.

Igår åkte vi till Jukkasjärvi igen men inget bra flyg denna gången heller. En funebris var det mest upphetsande.

Idag har Anders och Östen tagit helikoptern upp på Nissuntjårro, hoppas på bättre lycka denna gången.

Idag var lyckan med Anders och Östen, de hittade fyra alpinakokonger varav två var parasiterade. Nykläckta norna flög på fjällheden. På vägen ner såg de kungsörn och ruvande ljungpipare. Solen strålade hela dagen, så det var två nöjda vandrare som återvände till Abisko. 

 

 

 

 

I dag 29 juni skiner solen över Abisko!

Vädret har varit lite si och så de sista dagarna. Inget regn men kallt, bara 7-8 grader.

Den 26 juni gick vi en långtur till foten av Nissuntjårro, ett av bergen som bildar Lapporten. Målet var att leta efter puengeleri. Vi hittade lämpliga stenhögar och började vända på stenarna. Under stenarna hoppades vi att hitta en larv, kokong eller fjäril. Efter några timmar hittade Anders en puppa men vi vet inte ännu om det är rätt sort.

På vägen upp träffade vi två entomologer från Tjeckien, de hade åkt 300 mil för att leta fjärilar i Abisko.

Igår åkte vi en tur till Jukkasjärvi, där flög lite av varje med betoning på lite. När vi kom tillbaka till Abisko träffade vi två tyska entomologer. De samlade inte på fjärilar utan på bladflugor. Små, små flugor. De berättade att Abisko är det ställe i hela Europa där det finns flest arter. Undrar hur man kommer på att samla på flugor? Men jag ska väl inget säga ;)

Idag har Anders tagit helikoptern upp på Nissuntjårro, hoppas hitta något spännande.

 

 

 

 

 

 

Nu är vi framme i Abisko, 24 juni

Stoppet på Alnön gav ingen skymt av mnemosyne. Vi fortsatte färden norröver. Stannade till vid en tibiale lokal, där hade vi bättre tur. Nästa stopp blev norr om Östersund där helle flög rikligt.

Det är sorgligt att färdas genom Norrlands inland. Man ser hur byar håller på att dö ut. Affärer som slagit igen och många hus som förfaller eller är till salu.

När vi kom fram till Abisko igår sken solen från en klarblå himmel. Man kan aldrig se sig mätt på vyerna här uppe.

Nu har vi installerat oss på vandrarhemmet, Davvi Dallu, där vi bott de senaste åren vi varit här uppe. Ett litet, mysigt vandrarhem.