
De första dagarna var det ostadigt väder så det blev inte så mycket fjärilsletande. Den 7/7 blev det en tur till Jukkasjärvi. Bl. a flög borealis (nordiskt jordfly),skraelingia (lappfjällfly) och tecta (rödbrunt fjällfly). I Abisko/Björkliden har vi träffat många samlare men få fjärilar. Under de senaste dagarna har det varit soligt och varmt. Anders och Kalevi (fjärilskompis från Finland) gick upp på Njullas sluttningar för att leta efter lorezi (norskt fjällfly), resultat noll. 10 juli blev det en tur till Trollsjön.

Vi såg några leucocycla (dovrefjällfly) men lyckades inte fånga några. Benny Henriksson tipsade om en lokal utmed E10 där vi tog nobiliaria (blågrå fältmätare), den flög rikligt. Dessutom hittade Anders en flavicinctata (gulpudrad fältmätare).


I morgon fredag (13/7) hämtar vi in några feromonfällor, som är utspridda i fjällvärlden. Sedan fortsätter vi till Kebnekaise. Återkommer med mer rapport från fjärilsfronten.