Härliga tider

31 maj

Lyset i går gav inget särskilt. Tog in några nejlikflyn. I kväll får lampan vila, lite för mycket vind.

Det är så härligt väder. I dag har det varit 25 grader och lite vind. Vi åkte en tur till Ismantorp. Promenerade runt en stund men inget spännande som flög där. Häggspinnmalen tar över, överallt ser man buskar och träd inbäddade i häggspinnmalens larvbon.

Häggspinnmalen tar över träden
Häggspinnmalen tar över träden

 

 

Mästocka, Biskopstorp och Getterön

Trots varmt och bra väder kom det inte många fjärilar till lakanet i Mästocka. Nykläckta C.rufata (rödtonad harrismätare) var det mest spännande.

Mästocka hed
Mästocka hed

I Biskopstorp flög det rikligt, ca. 40 arter. Men endast förväntade arter.

Idag, den 15 maj, har vi åkt till Getterön. Fin ställplats mitt emot Varbergs fästning.

Varbergs fästning
Varbergs fästning

Underbart väder, varmt och stilla. Även fåglarna njuter!

En vårtur på västsidan i sommarväder

Sedan några dagar tillbaka är vi på en liten tur i Halland och Skåne. Vi håller oss på västsidan. Tau har vi sett på många platser. Kartfjärilen har också visat sig lite här och var.  Tillbringade några timmar med att leta camillalarver vid Järavallen, utan resultat. I går kväll (12 maj) tände vi lampan vid Konga, Skåne, det blev ingen ny art men lite nya bilder.

I kväll har vi tänt lampan vid Mästocka. Vem vet vad som kan dyka upp? Vädret är i alla fall underbart!