Öland

Idag åkte vi till Öland, en av våra favoritplater. Här finns mycket att se och ofta många fjärilar. Vi har just tänt lampan.

Igår verkade det bli en bra lyskväll, varmt och mulet. Det blev en sådan där dag när det inte blir som man hoppas.

Vi hittade en jättefin blomsteräng, perfekt lysställe för den arten vi var ute efter. Jag hade köpt lite godis, det skulle jag inte gjort! Tuggade till och kände att jag bet sönder en tand. Sedan började det störtregna… så var den kvällen förstörd.

Nu är lampan tänd

Igår tog vi en slappdag. Hyrde stuga och tittade på bröllop. Även om det går bra att sova i bilen är det skönt att då och då sova i en säng.

Nu är vi i trakten kring Åhus, på stäppartad terräng. Det är lite kyligt, bara 10 grader och nästan klart. Det brukar inte flyga så mycket då men vem vet, något spännande kan alltid dyka upp. Något spännande hände just, en kattuggleunge kom och satte sig på en elledning några meter från där vi sitter.

En fyndrik dag!

Lyset igår gav inte något oväntat. Vi släckte lampan vid 2.30 tiden. Klockan 3 hade vi rullat ut soväckarna i bilen och somnade sött. Vi vaknade vid 9.30-tiden av att solen värmde upp bilen. Efter frukost åkte vi till Veinge för att slaghåva på harris och ginst dock utan resultat. Vi åkte vidare mot Måstocka ljunghed och lyckades där håva in flera ex. av rufata och mucronata. Dagen var räddat. Dessa var nya fynd för oss. Sedan var det dags att åka mot dagens sista anhallt, Tönnersa. Här har vi nu kl. 23 tänt lampan och hoppas att något spännande ska dyka upp. 

 

Ännu ett Ölandsbesök

Igår kväll (4/9) när vi kom hit tände vi fjärilsfällan, vid stugan. Fällan var full med fjärilar i morse, dock inga rara. Solen skiner och det är varmt, så nu åker vi till södra Öland för att se om vi kan hitta något intressant. Slaghåvade på ängarna runt Grönhögen. På kvällen tändes lampan vid Skarpa Alby… inte mycket som flög trots bra väder.  Slaghåvade lite här och var på söndagen. På kvällen var det ingen vind, så vi åkte till Alvaret och satte upp lampa. Efter en stund började det blåsa, lampan svajade och duken bågnade så det var bara att plocka ihop. Åkte till Littorinavallen och riggade upp. Efter 3 minuter var det fem bålgetingar på duken, ingen fjäril, så vi bestämde oss för att lägga ner lysandet. Tände fällan vid stugan. Idag (måndag) ska vi åka hem. Ingen lyckad jakt, men det är alltid kul att vara här. Och som Anders säger -” det måste vara dåliga lys ibland för att ha något att jämföra med”.