Hemma igen

När vi lämnade Björkliden/Abisko på söndagen var det regnigt och kallt. Vi hade tänkt oss att övernatta i Umeåtrakten men som vanligt när vi är ute och åker… tänker vi… bara en liten bit till. Denna gången hamnade vi på Alnön, efter 15 timmars resa. Vi hade bestämt med Östen (en entomolog) att träffas där. Vår tanke var att titta in på en fika men det blev många fika, middag och övernattning. Östen skulle på kvällen ut med ett gäng från SNF och lysa. På dagen gick Anders och Östen runt på Alnön, de hittade flera nicias och alveus. På kvällen åkte vi till Mjällådalen och fick lära oss hur det går till att röka fisk och räkor. Dessutom fick vi smaka på läckerheterna. Sedan bar det av ut i skogen. Det är så kul att vara ute med folk som aldrig varit med om nattjakt. De kryper runt på lakanet och tittar på fjärilar :)

Tisdag förmiddag lämnade vi Alnön och körde rakt västerut. Målet var Funäsdalen och Flatruet men när vi kom dit var det mulet och blåsigt så vi drog söderut. När vi nådde Leksand  fällde vi sätena och sov några timmar. Vid 7-tiden imorse styrde vi kosan hemåt. Alltid skönt att komma hem efter en resa.

Några bra dagar i Björkliden

I torsdags tog Anders, Björn, Niklas och Stefan helikoptern till Nissuntjårro. De hittade lite smått och gott.  Igår var en halvbra dag, regn och kallt. Vi var ute en stund och testade feromon. Eftersom väderprognosen såg bra ut ställde vi väckarklockan på 7 idag. Solen har skinit hela dagen och det har varit riktigt varmt. På förmiddagen gick vi upp på baksidan Njulla. Anders fick några napaea. Hem och fyllde på vattenflaskorna och sedan ner till en myr vid Abisko för att använda våra feromon. Turen fortsatte. Anders lyckades fånga funebris och parilis. Björn och Niklas kom till myren och provade feromonfångst. Nu ikväll är Anders, Björn och Niklas upp på fjället för att försöka fånga flyn på bete.

Två regniga dagar i Abisko

Vädret har varit riktigt uselt de två sista dagarna. I måndags såg vi på väderkartan att vädret var bättre i Jukkasjärvi. På kvällen åkte vi iväg. Jukkasjärvi ligger bara 12 mil från Abisko men där var det 18 grader och inget regn. Vi gjorde ett besök i Jukkasjärvis kyrka. Där finns en berömd altartavla av Bror Hjort.

Man är sällan ensam i Jukkasjärvis skogar, det kom tre entomologer från Uppsala. De tre grabbarna, Stefan, Björn och Niklas har vi träffat tidigare. Sverige är inte så stort när det gäller att hitta entomologer. Det var många flyn på vingarna, så Anders håvade in en del rara. Vid tre-tiden på morgonen vände vi hemåt. När vi närmade oss Abisko såg vi en otroligt vacker regnbåge.

En solig dag

Igår var en innedag, regn och dimma. Idag har det varit soligt hela dagen. Idag var målet att ta oss till Kratersjön på för oss nya vägar. Vi startade i Tornehamn och första stoppet var på Rallarkyrkogården. När järnvägen Kiruna – Narvik byggdes i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet var det många rallare som omkom. När vi fortsatte vår vandring missade vi stigen vi skulle in på. Vi gick några kilometer innan vi insåg att vi var på fel stig. Det var bara att vända och leka stigfinnare. Vi hittade stigen. Den gick brant uppför fjället men efter några timmars kämpande var vi framme. Det flög många fjärilar där så vandringen var mödan värd. Nerför fjället gick det undan och efter en timma var vi nere.

En dag på fjället

Vi hade bestämt med Östen, en fjärilssamlare, att vi skulle gå en tur till Kratersjön. Vi träffades vid 9.30 tiden och startade vår vandring. Framme vid Kratersjön träffade vi Matti och Karlevi, två samlare från Finland. Jag satt i solskenet och läste och slängde då och då ett öga på fyra män som gick omkring med sina håvar och hoppades på rara fjärilar. Idag var det fjärilarna som vann. Anders var den ende med tur, han fick en Agriades aquilo ( glandon). Vi var ute på fjället i sex timmar. När vi kom tillbaka till vandrarhemmet drog dimman in över fjälltopparna och en stund senare började det regna.

Efter ca. 170 mil är vi framme i Abisko

Förra året när vi var i Abisko bodde det en kille från Tyskland på samma vandrarhem som vi. Vi funderade på vad han pysslade med. Varje dag gick han iväg med en liten väska, var borta hela dagen och ibland även på kvällen. Jag hade en idé om att han var författare eller konstnär. Att han var ute på fjället för att få inspiration. Idag när vi anlände till vandrarhemmet kom samma kille och parkerade intill oss. Eftersom vandrarhemmet inte öppnade förrän 16.00 och klockan bara var 15.30 så började vi prata med den tyske killen. Nu fick vi reda på vad hans hobby var. Han samlade på bilder av tåg. Den tyske killen var i Abisko för 15 gången. Han ville ta bilder av de gamla loken som går på malmbanan. Inom en snar framtid kommer de gamla loken att ersättas med nya lok.  Han samlade på lok från två länder, Sverige och Grekland. Malmtågen som går mellan Kiruna och Narvik var ett av favoritmotiven.

Idag den 7 juli har vi nått Jukkasjärvi.

Jukkasjärvi är en av de bästa fjärilslokalerna i trakten. Det brukar vara massor av mygg och knott här men ikväll är det riktigt bra. Det är även en bra fjärilskväll för t.ex olika flyn. I Jukkasjärvi är man aldrig ensam, ikväll är det en samlare från Tyskland och två från Finland här.

När man tillbringar så mycket tid på vägarna som vi gör, finns det saker man funderar på. T.ex. varför finns det inte lättöl att köpa på bensinmackar? Däremot finns det alltid 3,5% öl! Jag undrar också varför inte motorcyklister kan hålla hastigheten utan måste köra om hela tiden. De bara dyker upp i backspegeln och vips ser man dem försvinna i fjärran.

När man färdas genom Sverige ser man många blomsterängar och annat fint, här är några bilder från vår resa.

Nu är vi hemma igen

Resan söderut gav två nya arter, ev. tre, en är lite osäker måste kollas upp. Jag fick tid hos tandläkare (ibland ska man ha tur) så nu är min tand hel igen :)