Nu är årets fjärilssäsong över

Nu är det snart dags att lämna in husbilen på vinterförvaring. Känns alltid lite tråkig, vinter är ingen favorittid för oss.

Men det gäller att pyssla med lite annat roligt så tiden går fort mot våren. Anders jobbar med sina fjärilsbilder och jag håller på med släktforskning. Sedan finns det alltid något som behöver fixas till i huset.

Det har varit lite dåligt på fjärilsfronten i år, med endast tre, för oss, nya arter. Men nästa år planerar vi att åka till Abisko och där hoppas vi se många fjärilar och träffa många fjärilsentusiaster.

Så nu ser vi fram mot ett lovande fjärilsår 2018.

Polyommatus amanda
Polyommatus amanda

Öland, vindarnas ö.

Det har varit väldigt blåsigt de senaste dagarna. Ingen möjlighet att sätta upp lakan och tända lampan. Men Öland är alltid Öland så det finns annat att ägna tiden åt. I söndags den 1 oktober besökte vi Ottenby men där var inte många fåglar att spana på. Vi åkte till Velinge ochtittade på årets löktavla.

2017 års löktavla

I går, 3 okt, tog vi en promenad i Beijershamn. Där var flera kitesurfare som körde runt, lite sommarkänsla trots att det är  oktober.

Kitesurfare i Beijershamn

I Beijershamn finns en modern variant av runtavla :)

Petstenen

På kvällen var vi på möte hos Sydostentomologerna och lyssnade på ett föredrag om smalbin. Mycket lärorikt och spännande. Vi insåg att  det är mycket vi inte visste om bin. Vi träffade bl.a Anders Brattström och Pav Johnson.

Anders B och Pav J

Idag har det regnat och stormat hela dagen. Har slagit läger i Grönhögen.