Nu har vi förflyttas oss till Öland

Vi avslutade Skåneturen med att åka till Ystad o lyssna på tornblåsaren i S:ta Maria kyrka. Varje natt mellan 21.15 och 01.00 hörs en lurstöt varje kvart i alla väderstreck från tornet i kyrkan. Sedan 1700-talet har det funnits tornväktare i Ystad. Förr var det för att tala om att allt är lugnt. Numera är det mest en turistgrej.

S:ta Maria kyrka

På Öland sken solen men hösten börjar visa sig……. lite.

Öland!

Vi har inte hittat några riktiga rarisar än men de kanske kommer.

Vacker kvällshimmel över Alvaret

Ny art ( för Anders)

I går, den 24 sep., kom det en hel del till lampan. Inget som fick pulsen att öka men ändå en ok lyskväll. Bl.a. kom det flera ex. av M. l-album (l-tecknat gräsfly) och H. ambigua (ljusringat lövfly).
Idag tömde vi fällan som hängt uppe några dygn. Då ökade pulsen när Anders fick en L.semibrunnea (Askträfly).


Fällan laddades och hängdes upp igen.


På eftermiddagen åkte vi till Kivik och äppelmarknad. Roligt att se årets äppeltavla.

Idag har solen visat sig hela dagen

Igår, den 23 sep., var vi i Kåseberga. Mysigt litet samhälle med huvudattraktionen, Ale stenar. Vi besökte rökeriet i Kåseberga. Där finns massor av godsaker.

Efter all god mat gjorde vi som korna. Lät maten smälta i lugn o ro. Så det blev ingen fjärilsjakt.


I dag har vi laddat om och tänt fjärilslampan vid Nybrostrand (strax utanför Ystad.