Soliga dagar på Öland.

Efter en slappardag på Ottenby camping var vi redo för nya utmaningar. Vi åkte till Ottenby fågelstation. Det var gott om Vitkindade gäss och vi såg även flera havsörnar.

På fredag 11 aug. tände vi lampan vid Grönhögens kalkbrott. Vi hängde även ut två fällor. Klent resultat, både vad gäller lys och fällor.

12 aug. Så här års är det Loppis i vart och vartannat hus. Vi brukar stanna till och se om det finns något användbart att köpa. Anders köper böcker och jag köper prylar :) På kvällen slog vi läger vid Möckelmossen. Tyvärr var det för blåsigt för att tända lampan.

Loppis i Färjestaden
Loppis i Färjestaden

Den 13 aug. var vi i Naturbokhandeln i Stenåsa. Anders konstaterade att vår tubkikare duger. Och sedan den årliga kollen av larver till C.lychnitis (Grenkungsljuskapuschongfly) På kvällen åkte vi till Ismantorp. Stilla och fint så lampan tändes. Det flög en hel del fjärilar. Äntligen! Det kom bl.a. L.quadra (Kungslavspinnare) och C.promissa (Ekordensfly).

I dag har vi promenerat på Möckelmossen. Det är väldigt torrt på Alvaret. Häftigaste upplevelsen blev en hona av C.croceus (Rödgul höfjäril). Tyvärr fick vi ingen bild.

Vi har lagt märke till att vår typ av husbil (Plåtis) är väldigt populär. Mycket på grund av att den är liten och smidig i både stad och skog. Ändå rymmer den allt man behöver, sängar, kyl, spis, toa och dusch  Idag stod vi fyra stycken Plåtisar på rastplatsen.