På kvällen den 3 augusti tog vi färjan till Gotland. Entomologerna har sitt årsmöte där 4 – 6 augusti. Alltid kul att träffa andra fjärilssamlare.

När vi anlände Gotland halv ett på natten var det varmt och lite regnigt men det flög mänger av fjärilar i ljuset från billyktorna. Det verkar lovande efter den magra fjärilssommaren hittills.
Vi hittade en bra rastplats i Rute nära Fårösund där vi stannade för övernattning. På morgonen den 3 aug. vaknade vi av solsken. Vi tog en promenad i omgivningarna. Det flög massor av fjärilar vid vägkanten. Här på Gotland låter man vägrenarna blomma och klipper inte ner all växtlighet som man gör på många ställen runt om i Sverige.
Jag gillar att fota fina dörrar. Denna sitter på kyrkan i Rute och är från 1600-talet.

Nu har vi parkerat utanför vandrarhemmet i Bunge. Vår närmaste granne är ett gammalt flygplan. Det som nu är vandrarhem var tidigare flyglottaskola. Flygfältet användes även av flygvapnets propellerflygplan.

Bunge vandrarhem är platsen för årets Entomologmöte. Vi är ett 60-tal deltagare här.


