Fjärilarna lyser med sin frånvaro. Men solen är närvarande.

Efter att besökt massor med raukar på Fårö åkte vi till Ekevikens camping. Det var som att komma tillbaka till 60-talet :) Man fick stå ute och diska och duschar och toaletter var gamla och slitna. De tog inte kort eller swish, bara kontanter men visste att ta bra betalt. Ingen camping vi vill rekommendera.

Efter två dagar på Fårö åkte till Gotland igen. Vi besökte Furildens stenbrott för att se om det flög några P.daplidice (Grönfläckig kålfjäril). Vi hade tur. Det flög flera ex. både honor och hannar. Vi såg även en larv av  arten. Vi provade att lysa på kvällen men inga spännande arter.

Vi hade turen att se vacker partiell månförmörkelse.

Partiell månförmörkelse
Partiell månförmörkelse

På tisdag den 8 aug. åkte vi till Visby. Det var medeltidsvecka där. Vi var helt fel klädda. Visby är en vacker stad att promenera runt i. Många smala gränder och gamla byggnader.

Efter lite god mat i Visby körde vi söderut mot Hoburgen. Även om vi tittat på massor av raukar så tröttnar man inte. Det finns ständigt nya spännande former att upptäcka.

På Gotland är väderkvarnarna byggda av sten och har en annan, lite lägre, rundare form än vad väderkvarnarna på t.ex. Öland brukar ha.

Gotländsk väderkvarn
Gotländsk väderkvarn

I morse 10/8, lämnade vi Gotland. Solen lyste och det var varmt och skönt så vi fortsatte vårt öluffande och är nu på Öland.